Thursday, June 10, 2010

honeymoon-->sabah part4

hari ni...hari ke empat aku berada di negeri bawah bayu...kitorang check out dari bandaraya metropolitan dan pergi ke kundasang...on the way nak ke kundasang korang akan jumpa jambatan gantung tamparuli yang terletak di tuaran...mostly penduduk di sini adalah dr kalangan kadazan dusun.masa aku menyeberang jambatan gantung ni terus teringat kat marsha.





Menurut mitos di kalangan penduduk setempat, kononnya suatu ketika dahulu terdapat seorang perempuan yang cantik dan pandai menyanyi telah diculik dan dimasukkan ke dalam sebuah tempayan atau lebih dikenali sebagai “tajau” oleh masyarakat tempatan


tamparuli suspension bridge
  

Tajau tersebut telah diletakkan di tiang pertama Jambatan Tamparuli agar binaan jambatan Tamparuli kukuh. Mitos ini dikukuhkan lagi apabila jambatan ini tidak pernah runtuh walaupun ribut taufan melanda daerah ini. Malah ia semakin indah dan masih tegak berdiri walaupun usianya sudah mencecah puluhan tahun.wallahualam...




gayat



suspension bridge 1 masa dulu~source from google
 

on the way nak ke kundasang aku dah nampak gunung kinabalu setinggi 4905.2m yang berdiri megah di banjaran crocker...tak sabarnya rasa hati ni nak sampai ke sana...pantang nampak sket je terus benti kete n snap gambar







tak lama pastu sampai ke pekan nabalu...mcm2 ada...mostly handycraft made by local








..............(*_*)...............


kitorang teruskan lagi perjalanan ke kundasang...jumpa pula kinabalu park...masuk!!! entrance fee nya bape ringgit tah.tak hingat dah...igt kan dapat la tgk mount dgn jelas upanya...


ya..berlindung di sebalik kabus



tak nampak pon



balik la...tak de rezeki...


dgn hati yang kucewa...aku dgn en suami pun teruskan lagi perjalanan...lebih kurang 2 jam dr kk br sampai ke destinasi yg hendak dituju...kundasang merupakan daerah yg bebas dari hiruk pikuk kota raya...tambahan pulak dgn udaranya yang nyaman...bermula dari bundu tuhan lg...sejuk kemain...dan di sini jugak i get the reason y sabah named negeri di bawah bayu...sangat sejuk...temperature dia around 20-30...cam kat cameron gak. waktu malam jgn ckp la...dan korang jgn tekejut kalu masuk hotelnya tak de kipas n tak de ekon...sbb mmg dah already sejuk...fresh air lg. mlm 1st kat kundasang aku nginap di sini...


Strawberry garden hotel RM65 per night


mmg tak de ekon n kipas...tp pelik...siap leh merekot dlm comforter lg...see...betapa sejuk nya kat sana.kalu bgn subuh airnya mmg sejuk cam ais...guna hot water je la...hotel ni kitorang main rembat je sbb kitorang takut tak jumpa hotel lain...lg pun dah lewat sampai...nyinggah merata tempat sgt.hari kedua baru g hotel yg selesa sket.actually aku tertarik pada namanya...sbb ada stoberi kan...mmg betul dia ada garden dia senirik



 



 
tu jari en somi


..............(*_*)...............


pas check in...kitorang pun pusing2 pekan kundasang...cari hotel lebih selesa nak bermalam esoknya...tiba2 nampak ini...JS nursery...sori kalu yang tidak menggemari bunga...tutup mata kejap...no matter wat aku nak tempek gak kat sini




 


 












pose istimewa dari suami tercinto~puas pujuk tau,dia takut kene gelaran mat bunga



..............(*_*)...............


 pas jalan2 tgk bunga...nak g tgk mooooooooooooo....kat mesilau dairy farm...cantik sgt tmpt ni...ala2 kat new zealand.dgn lembunya yg byk...luas gile kawasan ni..atas bukit.yg aku peliknya lembu2 yg dorang pelihara ni tak jatuh ke bawah ke...


en suami n mooo...



 
greenish...suker



manyak nya moo...


lembu2 di arak ke kandang


cuba teka nak g mana dorang ni



dorang nak menyerah diri pada tuannya~proses pemerahan susu


kat sini la proses perahan susu berlaku.start jam 3 petang cun2 time aku sampai kat ladang...bkn senang tau...kalu datang pg tak dapat la tgk...masalahnya dorang ni sgt pandai tau...beratur masuk kandang sekor2...ada la yang nakal sket dok nyondol2 kawan yg lain



 
ini la susu saya lembu....segar dari ladang 2.50 sekotak


 
depan entrance farm...harum betul bau bunga ni 



ni gambar contest aku...ada yg sebut gambar ni kat p.sapi...actually...kat pulau tak de lembu la kawan2 dia tak pandai berenang...neway...good try...ye la...dah namanya pun p.sapi...sapi kan sinonim dgn lembu.igt kat pulau sapi la kan....hehehe...masa lawatan ke dairy farm ni hati aku tertanya2 lembu jantan pun keluarkan susu ke???bkn apa...aku tgk semua lembu2 kat situ keluarkan susu..ke dia bela yg betina jerk...pelik...sapa leh tolong jawabkan...leraikan kekusutan yg melanda di pemikiranku ni...


..............(*_*)...............


pst...susah nak cari makanan yg kene dgn tekak aku...kat kundasang have no fast food...so terpaksa ke ranau...cedih...dah la jauh gak...nak redah bukit yg aku risau tuh...lengkuk2 jalannya


0 comments: