Tuesday, June 8, 2010

honeymoon -->sabah part3

hari ini adalah hari yang dinanti2kan en suami...beliau sangat tidak sabar nak masuk pulau...beberapa hari sebelum tu dah practice berenang atas katil...pass...dapat A+.memang berkobar2betul suami ku ituw...dah namanya nak jelajah pulau...kita harus lah ke jesselton point


pintu masuk jesselton point



tempat turun naik passenger


waiting for our tourist guide...mana ni...tak datang2 pon lagi


actually semalam en suami dah hire sorang tourist guide...bagi aku amik tourist guide lg senang...mmg the whole day tu dia follow je kita, dia la tukang bawa beg kitorang bila masuk dalam air (tp time aku dgn en suami perlukan privacy just let go je la ) dia yg suggest g sana sinun n tempat2 menarik dalam pulau2 tu...dia juga berperanan utk mengambil gambar kitorang sepanjang berada di pulau...kui kui kui...en suami pay dia 300 utk jelajah beberapa pulau + life jacket + tax + fee + snorkeling set + outdoor water sports...tp depends la...g satu pulau pun ok kot...kalu rate biasa kat kaunter...pergi balik 40 ringgit (correct me if wrong) termasuk life jacket+tax+fee+snorkeling. kalu nak outdoor water sports cam parasailing 150, banana boat 40, jet ski 150,harga tu sume utk sorang...kalu honeymoon mesti la berdua kan...jadinya korang tambah senirik bope cost...itu sbb aku hire tourist guide ni...nasib la jumpa si rosmil yg baik hati...sapa nak khidmat dia bg tau aku, aku leh bg phone no dia...mmg leh negotiate harga dgn dia...puas hati sgt


...............(*_*)...............


dalam kul 8.45 our tourist guide = rosmil sampai di perkarangan jesselton...dia suh siap2utk berangkat...aku dgn en suami yg mmg semangat mmg dah get ready kul 8 suku td lg...terus on je...si rosmil uruskan hal boat...tak lama lepas tu bermulalah perjalanan di atas boat...masyaalah...indahnya ciptaan tuhan.biru betul laut tu.jauh beza dgn tmpat aku kat penang, batu feringhi. pangkor pun kalah aku rasa...



dari jauh dah nampak pulau pualu kecil malambai2 ke arah aku...lautan yang terbentang luas buatkan aku tak sabar sampai di sana...





dalam 15-20 minit sampai la aku ke pulau manukan...belum pun habis memuji ciptaan ilahi, aku terkesima pulak melihat





ikan yang berwarna warni...jelas sgt nampak ank ikan,mak ikan sampai la ke bapaknya dok berenang2...patut la en suami belikan gardinear petang semalam upanya nak bg aku main dgn ikan2 ni...aku apa lg...



korang nampak tak airnya yg jernih tuh

gilenya taksub bagi ikan mkn sampai kan gambar berdua dgn en suami kat jeti manukan pun tak sempat snap...cehh


sampai je kat pulau manukan...en suami sewa tikar tuk kitorang landing n berkelah...sementara tu...si rosmil g uruskan alat2 snorkeling...dia nak setup utk parasailing + banana boat + jet ski.jadinya...tinggal la kitorang bersendirian...


hambik ko siap landing2 lg...adik2 yg bwh umo tutup mate ye



bila dah tinggal berdua...makanya jadilah benda pelik2 ni


pada masa yg sama...kitorang round apa yg ada kat pulau tu


bwerkkk...


ya...en suami kata ni bangkai peluru berpandu masa perang dunia dulu





kat chalet pulau manukan


...............(*_*)...............




dalam dok berposing tu...tiba2 si rosmil datang kat en suami
'boss hari nak hujan, jom gerak ke pulau sulug dulu, kalu hujan nanti tak leh men aktiviti air...' bila mendengarkan kata2 si rosmil aku yg gelabah lebih....sebab aku yg semangat nak main dalam air tuh...tanpa membuang masa perjalanan diteruskan ke pulau ini...pulau ni tak jauh sgt dr manukan.airnya lebih tenang...bersih sgt2...sampai menampakkan pasir2 di tepi laut.dalam hati 'kalu snorkeling best nih...mesti nampak coral dgn jelas'


pulau sulug dari jauh...pulau ni tak de org sgt...sunyi je aku tgk


si rosmil hentikan boat depan p.sulug...risau mmg la risau...kalu dia nak sabotaj kitorang bole je.tgh2 laut bukan ada sama...dah la aku ni tak reti berenanng...tp aku pecaya kat dia...dia pun nampak baik je


nah...org yg aku maksudkan

si rosmil pun setup peralatan...game pertama adalah...parasailing...dia pasangkan kitorang belt la bagai for safety...supaya tak jatuh...syiooooooookkkkkkkkk giler.layan je la ae



muka excited aku


masa kat sini cantik sgt pemandangan...nampak segala jenis pulau yg ado


tatutt


si rosmil saja nak kenekan...jatuh kan kitorang dalam air...nasib takde jaws tgkp kaki aku



kembali ke kapal


banyak lg gambar actually...tp tak terupload kalu sume nak masuk...pas puas di awan biru...pegi ke pulau balik...aku lapar...so isi perut dulu...rosmil  suh call cia bila dah ready to the next game...next game ni lain sket.disebabkan kitorang tak ckp berat si rosmil terpaksa campurkan kitorang dgn org lain...takut banana boat tu asik terbalik jerk




mula2 ada 5 org...aku rapat dgn makcik tu sbb senang nak paut...kalu paut en suami susah sket




yeehaaa...suka...aku tak berani nak lepas tgn kat pemegang tuh




 
wahhh..semakin jauh


cupp!!!! cuba kira ada brapa org je ats banana tuh


aku zoom lg...eh ada 3 org je.mana yg lain...hahaha jatuh sudah



 
 n lastly kami dua pun jatuh gak bila ombak lambung...the best part...


enjoy sgt main2 cenggini...dah puas main...kitorang bersnorkeling pulak...kelakar je bila tgk aku pakai google tu.dah la besar pada tuan...sampai tak nampak muka.penuh dgn google jerk




 
macam robocop da...


en suami gaya cam pro dah~memang pon,beliau yg bawa aku ke tgh laut



aku je yang terkedek2 lg...mula2 tu aku dok main kat tepi2 laut je.takut...nama je pearsatuan renang kat maktab dulu..tp nak float pun tak reti...dgn bantuan en suami la dibawanya aku ke tengah sket. kat tgh2 nun baru nampak coral cantik2 sbb mmg terpelihara...kat pulau ni dilarang keras memijak coral.tp tak lama kejap je.aku semput.nafas pendek kot...aku tak reti benafas ikut mulut.kelakar kan.en suami antar aku kat tepi.suh main kat kws air cetek je...dia pulak g ke tengah laut dgn rosmil




suka gelakkan aku...dia ckp aku tak pandai berenang-memang pon...bwerk



en suami tengah mengahayati alam laut...kusyuk nau...

lama gak dia snorkeling...jadinya aku bt akt sendiri...ada beberapa org minah salleh dok panggang badan...tiba2 datang sorg budak cute ni.dok sbelah aku...apa agi...aku bergambar la dgn dia


tomei kan



ni pulak adiknya...veri da cute


...............(*_*)...............



lama gak en suami bersnorkeling kat sini...sampai je kat darat...dia cuba menjeleskan aku...dgn apa yg dia nampak di dasar laut.lg terbakar la aku...then en suami suh siap2 g pulau sapi pulak. disebabkan keadaan laut yang bergelora...bahaya sket tuk aku yang tatau selok belok swimming skill ni.


hangkut sume barang2 to go to the next island



sementara tunggu boat sempat lg main2 dgn ank2 ikan


beberapa minit kemudian boat pun sampai...kitorang terus bertolak ke p.sapi...pulau ni dekat dgn pulau gaya...dan tak kurang menariknya dgn pulau manukan...lebih bersih dan airnya sangat tenang. kali ni rosmil hanya pantau kitorang dr jauh...dia cuma pesan kalu ada apa2 angkat tgn kat dia...veri responsible man...ye la kita kan tourist...mmg dia jaga gila la


jernih nya air sampai menampakkan pasir yg memutih di dasar laut






sesampai je kat pulau...aku tak buang masa lg terus capai set snorkeling then terjun dalam laut...(sbb pasni nak g pulau mamutik n naik jetski) nak tgk betul ke apa yg dikatakan en suami td. dia ckp dia dapat kawan baru (ikan) comel sgt...dok ikut dia je.tp bila ditangkap tak dapat.



yes...eka here...lebih bersemangat waja setelah'dibakar'oleh en suami

serius...nampak jelas sgt coral ni...betapa agungnya ciptaan ilahi.cantik sungguh.aku tak sangka ada kehidupan lain yang begitu indah di dasar laut...berwarna warni coral tu.cantik sgt...warna biru ada...merah kuning...haisy...speechless...kagum dgn ciptaan ALLAH.selama ni tgk dalam tv je...skang...depan mata...exactly cam kat tv nun



credit to google


ni pun pakcik google


ikan2 dia veri da frindly one...dia akan turut berenang dgn korang skali seolah olah menyambut kedatangan korang...aku jmpa ikan nemo ni...sebijik kaler cam di atas. sangat jinak ok.bila bg roti dia akan dtg kat jari korang ni ha...1st time ber communicate dgn ikan.slalunya dgn kuceng.tp when i try to catch it up...tak dapat...slow je dia gerak tp lincah...terus aku igt dalam cite nemo...jangan kan school fish...liar btol...dorang ni bergerak secara grouping,ramai2...cepat gile berenang...yang ruginya aku tak de waterproof  camera...kalu tak best je amik gambar dgn dorang ni...lama gak aku kat pulau sapi dgn harapan kot2 la leh jumpa mermaid.aiseyman...guys...korang percaya ke pada kewujudan mermaid...rosmil ckp dia penah jumpa mermaid tp bkn kat pulau sapi la...hm...neway aku suka sbb dah pandai snorkel kat pulau ni...tp tangan en suami mmg tak lepas dr jari aku...dia takut apa2 jadi kat aku agaknya...jenuh nak jawab dgn mama shida.hahah...dalam dok kusyuk skodeng di dasar laut...hujan lebat sgt...aku bg isyarat kat en suami suh naik...dia tanak...dia ckp lom puas...so aku naik darat dulu...suddenly nampak storm risau la aku...byk kali aku panggil dia...dia tak dengar...sampai aku minta bantuan dr rosmil suruh pgl en suami....br dia datang.sabar je la...rosmil pun risau...sbb bila hujan lebat ombak besar...bahaya...makanya kitorang tak jadi la ke pulau mamutik n main jetski.agak frust di situ.tp takpe la...aku puas dah seharian suntuk di tengah laut sehingga menjadikan kulit aku seperti zebra


korang nampak tak?sapa tau cara nak sembuhkan masalah ini...rungsing aku...


...............(*_*)...............

 

malamnya pula aku dgn en suami g signal hill...apa yg ada kat sini...leh nampak pemandangan bandar KK...aku g malam...so nampak la bandar KK yg dilimpahi lampu yg berwarna warni tp gambar tak cantik aku malas nak tempek kat sini...perjalanan ke sana amat menyeramkan berlingkuk2 sementara nak sampai ke atas nun...igt cam nak patah balik dah...tp bila pikirkan alang2 dah sampai...go on je la...dan byk gambar yg tak menjadi di situ...ada jak objek asing...think +ve maybe lamp reflected kot...pastu kitorang g KDCA.ada sambutan hari keamatan malam tu.banyak brg kraft dijual disini.aku dapat tgk pelbagai suku sakat kaum di sabah...cth org murut,bajau...etc...tak sama dgn sarawak upanya...br aku sedar yg malaysia terdiri dr pelbagai etnik



permainan apa tah ni...dorang nari2 sampai nak roboh tempat tuh



tomei kan hut dia



muka lapar suami isteri...waiting for pizza...sebelum balik hotel


~ok...setle hari ke-3~




1 comments:

mrsbardjahat said... BALAS

salam perkenalan,
sy suke baca blog awak.. :-)
kite mhadapi masalahnya sama., sy kawen dalam 2 mgu awal dari awak..emm dah melalutkan..sy nak ke sabah.leh ke awak emel sy no phone tourist guide tu..TQ