Sunday, April 24, 2011

MY LIFE JOURNEY

diingatkan : tiada info yg berguna di dalam entry ini. jadi jangan menyesal sekiranya anda scroll ke bawah...entry ini menceritakan perjalanan penulis dari kecil sehinggalah ke alam rumahtangga.







ini aku...
stok keluaran penang . anak jati png taw...tp bukan la anak mami.lihat sajalah hidung aku yg penyek itu. takmo komen lebih2 tang muka. sensitip i.





sebabnya... masa aku kecik2 ada org persoalkan napa muka aku tak de iras mama abh pong... pastu ada sedara yg cakap aku ni anak angkat...mama dgn abh jumpa aku kat pasar dalam bakul sayur nyonya mana tah...then bela...bila aku dgr gitu apa lagi.meraung + nanges la...yg sebenarnya derang saja nak nyakat aku.tp beysa la, masa tu budak lagi kan...lurus je .bila org cakap percaya je ....





bukan waktu kecik saja...sampai besar pun, terbawa2 perangai tu. aku ni mmg jenis lurus je org nya. kata org la...sbb kita kan tak dpt nak reflect diri sendiri... dan aku akui, mmg aku mudah pecaya kat org. selain drp tu aku ni jenis happy go lucky (*____*)




aku dibesarkan dalam keluarga yang sederhana  tapi kaya dengan kasih sayang. dari kecik mmg aku tak penah berenggang dgn parents. sbb tu aku tak pegi skolah berasrama masa form 1.





ya aku mmg cengeng + manja semua ada la kat budak ni. kene marah sket je... nanges...abah n mama selalu ingatkan aku jangan apply tempat belajar jauh2.






alhamdulilah abes spm aku dapat matrik kat png je... tiap2 minggu mama dgn abah datang melawat aku kalu tak dapat balik kampung. penah juga 'fly'. jahat kan






tp nasib tidak menyebelahi kita selamanya... bila abes matrik dapat tawaran sambung belajar kat johor... hambik kutub utara kutub selatan la jadinya. mula2 berat juga hati nak pegi.tp bila memikirkan masa depan... aku terpaksa gagahi jua... mama dgn abah??? time ni tepon je la jadi penghubungnya...tiap2 ari call.dalam sehari tak penah tak call...sampai lah skang...lagi la kan





abes je belajar... tarik nafas lega...sbb leh cari keje kat png...alhamdulilah... belum konvo lagi dah dapat keje...tp dgn private...tak kisah la kan...asal dapat rezeki yg halal utk menapak je pun... dan nampak juga hasilnya sbb dapat keluarkan kete cabuk aku tu. keje tak sampai setahun, aku dapat  offer utk jadi cikgu. tp sebelum tu kene attend utk kpli...pun kat png...syukran

 



tp yg sedihnya time posting aku dapat kat sarawak...hwarggghhhh nanges tanak pegi. macam2 cara aku buat utk tukar tempat posting. tp kene gak sbb dah buat perjanjian sebelum tu. mama dgn abah pun surrender dah, pada masa yg sama pesan kat aku cpt2 minta tukar balik semenanjung.jgn dok lama2, kononnye la...tiba hari yg dijanjikan, aku dan rakan2 yg sekapal diagihkan mengikut daerah masing2... masa pijak je kaki ke bumi kenyalang, jumpa sorang budak ni...poyo gile...mula2 mmg tak suka...tp cam baik. sbb dia yg angkat beg af...eh bukan beg af lagi la...dgn bantal busuk semua aku sumbat...besar beg tu.sama besar dgn badan aku. nak tau sapa yang baik hati, offer diri utk angkat kan beg ke tingkat atas kuarters tu...


?????
???
?





ni la orangnya... sapa kenal ;) sumpah masa awl2 tu mmg tak tau yg dia ni jodoh aku... plus aku sudah punya pacar time tu ;) mula2 mmg org dok kenenkan kitorang dua.tapi mentah2 aku tolak.





masa mula2, control...tengok dari jauh je...




tp bila dah lama...mula la... nak approach




 byk citer kelakar masa mamat di atas ni nak tackle aku... 



tapi biarlah hanya kami yang tahu



dia sgt suka usik tahi lalat hidup di pipi aku



ini bukan sebarangan nya tahi lalat. nati aku akan close up my little mole ni



ok berbalik pada cite aku dan dia...



bila dah tiap2 ari jumpa, dan kene kacau




sampai no fon aku pun dia dah dapat... dok msg la apa la. kitorang pun rapat as frend... mmg dia penah menyuarakan isi hati. tp time tu aku ignore je...aku tak amik port... sbb err tak kan semudah tu...come on. baru je kenal tak sampai 6 bln...at least g la kenal2 dgn ma parent dulu kan...dan dia sahut cabaran aku. terus bertindak. masa cuti pertengahan tahun. memang aku tak sangka dia datang ke rumah... datang dgn penuh harapan utk propose aku




masa tu mmg aku terkojut giler... pada zahirnya aku dan dia hanya kawan...teman sekerja. tak bercinta apa pun. tup2 nak anta rombongan cik kiah kan...cuak gak la.dah la time tu aku bawa famili gi holiday kat langkawi... sbb kitorang takde umah... takde, umah aku tonggang langgang. tgh renovate... ye la dapat gaji tertunggak kan... dekat 4 bulan gaji kene hold dulu. jadi berbakti la kejap




mama dgn abah dah sibuk tanya...canne ni... yg peliknya derang ni mcm bg green light je... aku betunang dgn dia. dalam tempoh beberapa hari je...aku bt keputusan...aku terima tak agaknya???
ye aku terima !!!





hah seronok bukan kepalang la orang tu....ada sbb musabab aku terima dia... waktu tu byk sgt krisis yg tak boleh nak diceritakan di sini. terlampau privacy...ececey...tp dgn berkat restu dan doa ma parent akhirnya, my last minute preparation for E-day berlangsung juga dgn sgt2 sederhana... ya, pelamin takde, OP takde...eh... pendek kata sekadar memenuhi syarat je la...n tanda dia 'cop' aku. maka pada hari yg ditetapkan bertunang la aku dgnnya...di mana??? kata umah tgh renovate... nun di umah tok. kihkihkih.kartun kan





masa aku bertunang... tak ramai yg tau. maksud aku kawan2 kat skolah la... sbb derang sendiri pun tak tau...bila masanya berputik cinta kami ni. ye la ... sbb sblm ni mmg takde apa2...cuma derang je yg dok gosipkan kitorang dua. tu pun bersungguh2 aku menidakkan. tup2 buka cuti. dah berubah status. kecoh la.dari mulut ke mulut.siap ada yg tak puas hati suh tunjuk bukti lg.makanya aku tunjuk la cincin (tanda merisik) + gelang tangan ( tanda tunang)




so kitorang start bercinta selepas bergelar tunangan... bertunang pun tak amik masa lama. 6 bulan je terus kawen... nampak cam tergesa2 kan...tp itu la yang terjadi pada kitorang




dan kini aku sah menjadi miliknya




aku bahagia menjadi isterinya. walaupun kehidupan kami tidak semewah mana... aku tetap bersyukur... dengan apa adanya... cuma  satu yang aku pinta semoga kami diberi peluang utk menjadi ayah dan bonda satu hari nanti. doakan juga jodoh kami berpanjangan...aminnnn
 



~ THE END~



actually ada lg gambar tp dah byk sgt la pulak gambarnya
kang muntah hijau org tgk


27 comments:

InaAchik said... BALAS

how so sweet dear!
may ALLAH bless ur marriage... ops, our marriage... ;)

gambar2 semua cantik!

puanstoberi said... BALAS

wah..bes la Eka..tkpe je buh gmbr bebyk..akak sker je. kemain comey Eka..hikhik..
(✿◠‿◠)

su su said... BALAS

sukanya n3 nieee......
cinta yang best nie...
su doakan agar makin bahagia dan makin dimurahkan rezeki oleh ALLAH...amin

Zana Adieyza said... BALAS

so sweet!!!!!!!!!! gambar sgt cun + sweet + comel + cantik + meletup!!!!


semoga akan trs bahagia & terus dimurahkan rezeki terutamanya rezeki utk dapat baby..

doakan zana juga yer dear.. hope kita akan merasa utk menjadi mom-to-be

ILA HonEyBuNNy said... BALAS

salam ziarah...

comeiiinya tuan nnya blog neh....;-)

TiNie said... BALAS

romantisnyer eka...nak story skit, dlu sy ngan husband pon x la berkapel sgt..dlu mmg sy x bape suka kat dia..lagi2 masa tu ada bf kan..tapi dia still baik ngan sy..slalu take care n paling penting slalu ada bila sy memerlukan.thats y sy rasa better bekawan dlu ngan dia.masa dia ckp dia suka kat sy n nak ajak tunang mcm ringan je hati nak trima..memang sbb dia jodoh sy..sbb tu rasa ringan hati nak trima dia kot..cerita kita lebih kurang jugak..hehehe

E K A said... BALAS

iena..tq doakan...like....

kekda dah pakai cam kanak2 ribena ni mmg la pon...cer kekda pun pakai camtu...mesti sama cam eka gak


tq su...best jke...cinta kitorang cinta mee segera...

mekasih zana...jgn puji lebih2.malu nanti.eksklusif dari blog ni...kat fb pun eka tak letak byk ni.ehehhe

honey : saya biasa je org nya.disebabkan baju je kot

tini : cinta mee segera gak ke...sama ar.eka pun sbb tu gak...sbb dia sentiasa ada bila kita perlukan bantuan.mebe sbb dok dpn mata...so dia yg tau waktu bila kita susah

harzharun said... BALAS

haha..ko ni mcm2 la !...tp best!..haha

ILA HonEyBuNNy said... BALAS

baju + orangnya la dah lawa...

first time kt blog neh...

suka tgk husben n wife neh..hehe

E K A said... BALAS

tq honey...awk pun apa kurangnya.lawa gak...nanti awk dah kawen pun camtu gak :)ehehhe

Lina Rahim said... BALAS

sweeeeeeettt!!!

yummy mummy said... BALAS

comei je pakai skirt kembang hehehe

Eyzamiel said... BALAS

Comei n sweet je Eka ngan hubby...
Cantik la gambar2 tu.. sesuai ngan jalan cerita..... Semoga kita semua beroleh "rezeki' yang satu itu... :)

Unknown said... BALAS

peh! best2~ cumil jerk~

hanidatul shatira said... BALAS

sukenye baca story die.........full of love gitu....

E K A said... BALAS

lina n YM : tq

eyza...amin....nak sgt rezeki yg satu tu

alinac : baju je yg bt saya nampak gitu...kalu pakai t shirt beysa je saya ni


shatira....tq...itulah perjalanan hidup saya...

:: Mrs.SyahNia :: said... BALAS

kakkk cutenye
dah cam pre wed plak

rasa nak tiru wat pre wed
cam akk lah..sweet ;) i like
leh tak..leh tak?

eMMe said... BALAS

alalallaaa...comey..cam budak2 skolah rendah, padahal, cikgu tu, hehehhe!!! eka, me dah 3 hari balik kursus...baru update blog semalam, hehehe...

E K A said... BALAS

tq..like la...tp takde button like.ahahha...

rDnA said... BALAS

so sweeettttt!!!!cumel jer eka pkai cam gini..xmcm bini org..ape2 pn dna doakn eka always happy dgn firdaus..and dimurahkan rezeki utk 'itu'..bila eka sebut psl exbf tu tetiba ingt kt 'si dia'..dia ada cntact eka lg ker??

E K A said... BALAS

Amin..si dia..eheheh.tidak lg.sbb start bertunang eka dah tukar no.so tak tau la dia camne skang.smoga dia dpt pengganti yg betul2 phm dia

The Street Shooter said... BALAS

Sporting giler r korang....
tabik spring...
tripod takde...aku bleh jadi jurukamera korang...hehe...(^_^)

E K A said... BALAS

tripod tetinggal di semenanjung la dee...selama ni mmg pakai tripod je kalu nak berduet.o dee pun minat photographer ae...leh la bt photoshoot kat kitorang nanti...

yuyu jannah said... BALAS

gambar comel gile oke!!x puas tgk..
cerita pun comel.secomel tuannya...semoga berbahagia selalu..dan semoga dimurahkan rezeki dpat lil jr..amin

E K A said... BALAS

tq yuyu...smoga dapat ikut jejak langkah yuyu...tak sabar nak ada little junior ni

Mrs.ShiZni said... BALAS

okay.diakui kamu mmg kiut dan pandai buat kiut!

E K A said... BALAS

hah cute ke... silap tgk kot...hahahha