Tuesday, April 5, 2011

murid meninggal dipukul guru

aku rasa satu malaya dah tau cite ni
sedih betul hati aku bila baca berita yg satu ni
sbb ia melibatkan profesion aku
terkilan + ralat + malu bila teman2 seangkatan
tidak dapat mengawal emosi ketika mengajar



 gambar kelabu asap


aku tak kata aku ni baik sgt
apa lah hak aku nak ckp camtu
aku ni baru setahun jagung dalam bidang pendidikan
tp kerana nila setitik abes rosak satu belanga
sad sad sad




pada pandangan korang la kan
apa la yang budak tu tau
budak yang berusia 7 tahun dipukul + diikat tgn
mmg benar budak tu bersalah sbb mencuri
tp nabi tak ajar kita berlaku kejam terhadap anak2 ketika mendidik
plus sebelum menjadi guru kita dah didedahkan ilmu pendidikan n psychology kanak2
bila dah keje, apply la
ni kan pulak membunuh, mungkin la cikgu ni tak de niat
tapi
berpada2lah ketika memberi pengajaran kepada anak2
ya statement ini juga peringatan utk diri sendiri






aku pun kadang2 sakit hati bila budak tak siapkan homework
penah juga aku terpiat telinga <-- sepatutnya salah disisi undang2.jgn tiru aksi ini
pastu terus rasa bersalah+menyesal ya amat
sampai malam tak leh tido teringatkan budak tu
pastu esoknya aku pujuk balik utk amik hati dia
kunun concern gilak kat dia
aku tak leh ar
mebe jiwa aku ni kot, lembut sangat
tp bila dah melibatkan kematian
aku rasa wajarkah mendidik sampai tahap mcm tu
cer bayangkan kalu budak tu harapan keluarga dia
dia saja lah pewaris keluarganya
apa perasan bapa dia...
plus anak yatim lagi....adeh
ingatlah setiap org melakukan kesilapan
kita yg tua ni pun slalu melakukan kesilapan
tp sering diberi peluang utk berubah
oh dah dah...sedih la aku bab2 ni.emo...
 click sini utk cerita sebenar
walaupun aku sendiri guru
aku sedih bila perkara sebegini berlaku
aku tak tau mana hilangnya sikap peri kemanusiaan itupergi


p/s maaf gambar dari camera zaman tok kadok dulu

3 comments:

hafiz said... BALAS

Gambar 1st tu aku nampak macam ko nak poco-poco jer

aDieyZa said... BALAS

zana pun terkejut bila dgr berita ttg murid tu meninggal.. terkejut sampai rasa nape cikgu tu tergamak nak pukul arwah mcm tu..

semoga eka terus dapat jadi cikgu yg terbaik yer..

E K A said... BALAS

@hafiz
ha sudah.poco2 pulak.aku tak reti la poco2 ni

@zana
amin....tu la kan.sian ke budak tu.kecik lagi.apa yg dia tau ...