Thursday, April 14, 2011

CHEESE MACARONI BAKED


ke macaroni cheese baked
walau apa pun maksudnya tetap sama
di atas permintaan ramai
sini aku come out dgn resepi macaroni baru2 ni




actually malu2 gak nak tulis resepi kat sini
sapa lah aku. tak layak utk perasan cam chef
ye la aku ni bukan pandai pun
main agak2 je masak
kalu setakat nak bg suami sendiri makan ok la
rasanya 1st time kot aku wat resepi2 gini
ada 2-3 org kwn, aku dah personally pm dia nya resepi
tp ni request by dayat
suh wat kat blog utk dikongsikan bersama
disebabkan sikap keguruan tu tinggi dlm diri
so takmo la kedekut ilmu
nah amik resepinya
sori la ye kalu bhsnya sukar difahami
festime ni


::::HOME MADE BAKED MACARONI ::::

A-Bahan-bahan
  1/2 paket macaroni sbb 2 mulut je nak mkn


B-Bahan untuk Sos macaroni 
minyak untuk menumis
 2 ulas bawang putih, dicincang
2 biji bawang besar, didadu
 2 cwn daging cincang
1 tin Campbell’s Prego Traditional Pasta Sauce
1 tin cendawan butang, dihiris
garam + gula agak2


C-Bahan untuk Sos Cheese
1/2 sudu besar mentega
1cwn air*
2 sudu besar tepung gandum*
2 cwn susu segar, aku guna dutch lady kebetulan stok tu je ada
1/2 buku (250 gram) keju cheddar diparut aku guna cap kraft
 sedikit serbuk lada hitam
*larutkan air + tpg gandum bersama2

D-Bahan untuk Topping
1 buku (200 gram) mozarella cheese, diparut 


Cara2
-rebus bahan A, then letak sebelah
-utk bahan B,cam biasa sediakan kuali, masuk minyak, tumis semua bawang. dah garing masukkan daging cincang tu...dah naik bau masukkan sos prego,garam+gula...last sekali masukkan cendawan...siap, letak sebelah
-gaulkan bahan A dgn bahan B.then masukkan dalam casserole ataupun apa2 bekas yg tahan panas.bagi sebati.jgn kering sgt, sbb kang nak dibakar pulak.dan jgn basah sgt.nanti lembik je.selalunya kalu aku bt 1 tin prego ni...sengah dari tu aku simpan utk bt pizza.kira 2in1 la.once bt macaroni pakej dgn pizza skali

-utk buat bahan C, masukkan mentega atas periuk, dah panas campurkan air dan tpg gandum. kacau jgn bagi dia bergentil.kalu tak, tak sedap...kang terhangit pulak kat bawah tu. dah sebati, masukkan susu. pastu campak parutan keju tadi.kacau dia sampai melt...kalu nak lemak berkrim taruk cheese manyak2 :) letak sedikit lada hitam utk menambah perisa.
-seterunya bila bahan C dah siap, terus curahkan bahan C ni ke dalam casserole yg berisi macaroni tadi...
pastu tabur mozarella. nak lebih yummies campur dgn cheddar. again jgn salahkan aku kalu aku bg pengaruh yg tak baik pd diri korang. sebelum bakar pre heat oven pada suhu 180 then bakar dalam 15-30 min. agak2 dah kekuningan boleh la diangkat








p/s : igt nak bt resepi bergambar, tp disebabkan ibu mengandung sorang ni dah teringin sgt. sian la pulak.tu yg laju2 aku tulis resepi ni...semoga berjaya ye dear...

0 comments: