Friday, June 11, 2010

honeymoon-->sabah part7

perjalanan hari ini tersangatlah challenging nya. perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam...tp memberi kepuasan yg maksima...sangat cantik tempat dia........dan...pada hari ini jugak apa yg dihajati tercapai. akhirnya...u know wat...on the way nak ke kudat...aku dapat bergambar dgn si gunung pemalu ituw....huahahaha...walaupun agak berkabus...aku puas hati...full stop...jgn sapa2 pun nak kondem hokey...mungkin dia pun tau arini last aku kat kundasang so dia munculkan diri...tu pun nampak kat daerah Bundu Tuhan...ok nama ni agak sensitif...tp jgn salah faham...berdasarkan sumber2 yg boleh dipercayai bundu bermaksud sejenis buah di hutan bg suku sakat dusun dan tuhan itu bermaksud jatuh. jadinya Jalan Bundu Tuhan = Jalan Buah Jatuh...wallahualam...yg pastinya...environment dia sgt2 best...sejuk sampai ke tulang...walhal matahari dah mencacak tegak di atas kepala
sejuk sgt dek pergerakan glasier




nampak jelas sgt lurah2 gunung ni...syanteqqq...kagum dgn ciptaan allah...




abg...jangan cucuk dier...


then teruskan perjalanan lg. macam2 aku nampak...antaranya aku tertarik dgn sorang makcik ni. bawa wakid basket...sgt kesian ok. cam berat jerk.actually aku ada simpan angan2 nak galas benda alah tu...(pst...minta maaf makcik tak minta izin nak amik gambar)




cam berat jer




ada sungai yg jernih...tp cetek



jagung bakar kota marudu~unik sbb aku tak penah jumpa



sapa nak beli...mari mari mari



nak beli abg nya boley tak???


..............(*_*)..............


setelah 3 jam perjalanan maka nya... sampai la sudah ke tempat yang hendak dituju...ke mana...cuba teka




soalan contest lg ni


jernihnya...


indahnya lautan yg membiru...allah hu akbar




dah dapat agak???



 
suka pose en suami



di hujung dunia...kat ne



cuba tgk...erosion caused of ombak besar yg menghempas pantai



 
tiru aksi sayang ke ;-)


dah dapat jawapan




apa...




jawapannya adalah........




ya...tip of borneo (psttt...gado ke...pose jauh sebatu)


indahnya...terkesima aku melihat laut yg menghijau


 kalu korang nak tau...tempat ni jugak dipanggil tg simpang mengayau , known as sampang mangazou bg penduduk tempatan...'Sampang' bermaksud simpang, memintas, atau memotong' . `Mangazou' pula bermakna lanun atau penceroboh. jadi Sampang Mangazou bermakna medan peperangan atau pertempuran. takutkan... kedudukan yg strategik iaitu pertemuan antara laut china selatan dan laut sulu...(face kepulauan filipina lg) tempat ini menyimpan sejarah tersendiri bg kaum Rungus. Menurut sejarah (diceritakan oleh pakcik eskrim,tp aku lupa nak tanya nama dia), kawasan ini adalah tapak pertempuran pahlawan Rungus dengan lanun yang sering menyerang kampung dorang sekitar abad ke-18 dan 19. Tempat ni jugak menjadi satu pusat pertahanan dan pengintipan pahlawan-pahlawan Rungus. itu sahaja yg dapat aku korek dr pakcik eskrim...tenkiu atas info anda...dan di bawah ni adalah...aksi sengal aku tatkala melayan kehendak en suami yg asyik nak amik gambar isterinya... lenguh mulut nak renyih bang oi... dah la penat mendaki bukit...



tgk abg ni~kata en suami



sekali lagi~kata en suami



bluwerkkk (hambik ko)


abaikan kebesaran hidungku ituw


terima kasih byk2 pada en suami sbb bawa aku ke sini...sian dia walaupun penat...redah gak perjalanan jauh ke kudat tuh demi memenuhi permintaan isteri...tenkiu veri mac...dah la kat kudat, 1ni je tempat menarik dalam list aku...tak berbaloi dgn jarak yg jauh 















utk menutupi rasa tidak berbaloi tuh, kitorang jejak pulak Rungus long house...special sket...rumah panjang dia tak sama cam rumah panjang  kaum Iban. ada sedikit kelainan...aku baru perasan kat sabah tak byk rumah panjang la...maybe letak kat kawasan pedalaman kot



 
cantik kan...siap ada menara agi



bye cayang



 
aku tertarik dgn tangganya...1st time tgk



 
ni je lantainya...bila jalan bunyi nyut nyet nyut nyet...siap boley nampak tanah lg


dan ini pulak pintunya..bt dr kulit kayu rasanya



makcik2 ni kurang faham bhs kita...nasib ada translator



en suami cuba membiasakan diri di rumah ini.heheh



ada gong...mungkin salah 1 utk hiburkan hati dorang





dan...yg paling best hasrat aku tercapai tuk galas wakid basket ni.ada gaya sabahan tak kawan2...hehehe...galas je basket ni...mak ai berat gile bakul ni...tak de isi apa2 pon dalamnya...patut la makcik arituh sampai terbongkok2 galas benda alah ni



gambaran dari luar...dindingnya...merisaukan aku kalu ada binatang masuk



hut ni pun aku suka...comellll aje



pasje...di rumah panjang ni...kitorang balik ke kk semula...sbb hari dah lewat...takut lambat sampai...hotel lom check in lg ni...ha........k...sambung next entry...panjang sgt dah ni...



0 comments: