Tuesday, January 4, 2011

HONG KONG 4 : Victoria Peak, Temple Street

kalu semalam, aku tunjuk keindahan bandaraya hong kong yang dilimpahi cahaya pada waktu mlm. kini aku nak tunjuk, pemandangan waktu siang pulak. ke mana kita hari ini ??? ha...ha... kita ke VICTORIA PEAK also known as the Peak... Terletak 554 meter dari aras laut dan menjadi satu tempat tarikan pelancong. mengikut statistik, kira-kira 7 juta pelawat dalam masa setahun mengunjungi tempat ini. seperti biasa aku memilih MTR utk ke sini. dari tsim sha tsui ke central kejap je lom panas bontot pun dah sampai...sampai di central, cari exit J, then jalan tak sampai setengah jam akan nampak ini


 
the peak tram


nak ke Victoria Peak kene naik tram cam bukit bendera tu HKD 36/pax utk return


The Peak Tower... ehsan dari google


seperti yang sedia maklum masa aku pegi ni kan tgh autumn. jadi bila dok atas bukit, bertambah2 la sejuknya.... sampai gigil. pemandangan dr atas puncak nun, jangan cakap la. sangat cantik, terus kagum dgn ciptaan ALLAH. dari atas, kita akan dapat menikmati permandangan bandar HK yang dikelilingi pulau. kalu korang pergi pun sure korang terpegun dgn Pelabuhan Victoria yang masyhur, bangunan pencakar langit, serta kehijauan gunung yang menyamankan.layan je la gambar. tanak cakap banyak. tp gambar tak byk. memory card full dah time ni...sedih.gambar tuan blog pun tak de



jelas kelihatan bangunan tinggi pencakar langit


ini waktu siang


dan ini pulak waktu senjanya


dalam the peak ni ada tempat shopping. i like... hard rock shop pun ada... mostly menjual barangan dari hard rock cafe. pastu tu aku jumpa sapa..cuba teka ?????

 ??????





cepat la teka
:
:
:
:
:
:
V
V
V
V
v


 
Jackie Chan~bole ??? dia tgk je aku


 Bruce Lee~yang ni lagi la, aku karate dia, dia statik je kat situ


errr ramai lagi la artis2 kat sana...aku tak kenal sgt...sapa yg rajin tgk cite aksi mungkin la kenal derang ni. yg bestnya aku dgn derang wat cam kawan je. siap cuit derang, tapi sket pun tak marah... mana tak nya... sume tu patung lilin. mau tak marah. ko buat apa pun dia keras je kat situ kan...lama juga aku kat sini. sampai petang baru balik. malamnya aku pegi TEMPLE STREET... ha sudah. apa ke hal nya aku nak dok kat temple2 ni...actually nama jalan je pun. temple street terletak di Jordan. sampai stesen Jordan cari exit A, then belok kanan utk masuk Jordan Street. bejalan lagi... dalam 3 block gitu...akan jumpa deretan stall.









sama cam Ladies market yang aku ceritakan sebelum ni... tersangatlah meriah...macam2 ada...cuma tinggal kita je samada pandai menawar atau tidak. tips aku nak bg pada korang, korang minta kurang sampai setengah harga, biar la tokey dia nak bt muka ke apa.janji ko dapat apa yg ko nak...


p/s : oh !!! jgn tanya gambar tuan tanah mmg tak de. hilang mood bergambar bila dpt tau memory card dah penuh. nak delete gambar sayang. moral of da story, bawa memory card secukup rasa. memory card en somi ni hanya 8G. sangat terkilan, aku igt dah ckp byk.rupa2nya...masih belum cukup. peringatan penting pada en somi : tingkatkan lagi memory card anda yer...


 ok2 letak la gambar tuan tanah perjalanan balik ke hotel




2 comments:

Lina Rahim said... BALAS

Yang Victoria Port tu (walaupun dalam gambar) tersangatlah marvelous view dia..

E K A said... BALAS

a'a lina...cantik...dok ats tu, mmg menampakkan kepadatan bangunan hongkong