Saturday, May 1, 2010

majlis cukur jambul

aku baru je blk dari majlis cukur jambul
before dat
congratz to ustaz sardi n his wife,nabihah
(more accurately my neighbour)
dikurniakan anak yg sangat comel
ammar sobirin
(mintak ampun kalu spelling eror)
teruja aku tgk baby ni



tomei tomei


cepat sgt perkembangan baby ni
masa 1st time aku tgk, lain sket mukanya
just now dah berubah
tp still tak berani nak dukung
kecik+lembut lg
dah la anak org
aku cuma berani usik2 cengitu je la



en suami amik berkat cukur jambul baby


alor...tak nampak pulak mukanya
tutup dgn tgn
ada yg tanya aku bila lg...hehehe
soalan cepu emas
seyes...nak sgt
doa2kan la ye kawan-kawan
aku percaya
every married couple
mmg menantikan kehadiran baby
sama cam aku
anak merupakan valuable gift dari ALLAH

ok berbalik pada malis cukur jambul
sedap giler nasi kerabu yg ust din buat nih
aku selaku jirannya
ada gak menyumbang tenaga yang tak seberapa
(eceh nak gak sebut kan)
kitorang panggang daging tuk nasi kerabu tu
tp mmg sedap la
terus tringat kat tanah air
aku rasa ni 1st time aku attend majlis cukur jambul
setahu aku majlis cukur jambul
adalah majlis menyambut kehadiran orang baru
disambut pada hari ke-7 baby tu lahir
n dat time diadakan juga akikah
kalu ikut cerita para sahabat
rambut tersebut ditimbang
dan
disamakan dengan nilai perak
kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin.
pada hari tersebut jugak
kita digalakkan memasukkan sesuatu yang manis
seperti kurma ke lelangit baby
Islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak
supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim
dapat dibuang
dan
membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat
jadi utk mommy to be
bila new baby born
u are encourage to do so


ok la dear sekian sahaja renungan utk kali ini
my big boss waiting for me
for our date



0 comments: