Thursday, May 13, 2010

teachers day is coming

diam tak diam kejap je...tahun ni merupakan tahun ketiga aku nyambut teachers day...masa prektikal la paling best+meriah.masa tu aku kat png.mcm2 hadiah dari budak.tudung+kain batik+music box+frame (kayakan ank murid aku dulu) kalu kat sini aku dapat sabun+bubok (sejenis bahan utk bt belacan)+bunga plastik+bedak+pensel. Jauh di sudut hati aku, aku tanak pun sume hadiah tu, cukup la dorang belajar bersungguh2 dgn ilmu yg aku sampaikan (rasa berbaloi sgt kalu dorang faham apa yg kite ajar...1 kepuasan yang maximum) aku cuma nak share dgn korang pengalaman sepanjang penglibatan aku dalam bidang pendidik.macam2 ragam murid aku jumpa...tp ni ragam murid di tmpt aku ngajar skang la...sempena 3 tahun aku sbg pendidik...aku nak paparkan 3 kes yg tak mungkin aku lupa sampai bila2.ikutkan byk sgt citer2 kelakar...tp tunggu thn depan pulak la


kes 1~cikgu yg ternoda

aku ada masalah dgn sorang budak ni.dia tak penah masuk darjah 1 disebabkan tak de sijil beranak so masuk je skolah terus skip ke tahun 4.sbb persekolahan zaman skang ikut tahun yg dia lahir kat sini byk masalah ibu bapa tak de IC sebab dulu dorang dok kat dlm nun...so tak tau cite dgn dunia luar...once dorang keje n bercampur dgn dunia luar br tau apa itu IC.jd timbul masalah bila ank yg lahir nak bt sijil lahir.sijil lahir tak leh nak proceed kalu parent nya tak de IC.jadi...bila mak budak tak de IC dia kene tunggu neneknya bt IC dulu, baru leh proceed sijil lahir tuk cucunya.dalam kelas aku, masih ada sorang lg lom ada surat branak.aku risau thn dpn nak UPSR camne la.tp aku dok keep on asking her mum by doing so...Ok...berbalik pada cite budak yg terus masuk darjah 4.uols tau la...bila tak penah ke alam persekolahan...once ke sekolah dia cam culture shock tau...lain macam sket. bila dia dpt jmpa kwn2...mula2 aku tgk dia...bajunya kecik cam tak sesuai dgn badan yg agak besar yg berusia 10tahun...tah baju sapa yg dirembatnya...aku pun tatau.mungkin baju ank jirannya yg dah tak pakai lg. cam baju utk budak drjah 1 je gayanya. kasut skolah pulak jahit dgn benang hijau yg sgt terang...aku ni rimas sket kalu tgk budak yg tak kemas.bila aku tanya...napa tak jahit kasut dgn bng putih...tak la nampak obvious sgt kan.ni tak...dari jauh lg dah nampak benang hijaunya...then dia senyap je.skali cikgu suhana dtg bg tau aku budak tu tak leh paham BM sbb baru masuk skolah.cikgu suhana ckp dia tinggal dgn nenek dia,dah ditinggali mak n ayahnya no wonder la lambat buat sijil beranak.mungkin maknya jenis tak amik kisah sgt dr situ la aku kenal budak tu.setiap kali dia selisih dgn aku mmg dia angkat kening cam ziana zain.pandai tuh...mungkin nak ucap selamat pagi pun tak pandai lagi....masa aku lalu kat kelas dia,cikgunya pulun ngajar kat depan, dia lak dok bawah meja cam tikus mondok dok amik apa tah kat dalam begnya...1 ari tu dia datang kat bilik guru.dia bt kecoh cakap kat aku "cikgu.... bikheng" dah la suaranya besar+serak len macam sket dah la cakap kuat,1 bilik guru dgr. aku igt apa la budak ni cakap...upanya dia ckp kelas bising...ada bakat kepimpinan lg.leh jadi ketua kelas tahun depan...dah la tu dtg ke bilik guru dgn sapa2 je dia nak ckp,dia ckp la.kalu cleaner ada kat situ pun dia bg tau kat cleaner tu.kadang2 cikgu tu tak penah ngajar dia pun dia ngadu kelas bising.selalunya murid2 akan komplen kat guru kelas masing2 sbb dorang takut dgn guru yg tak penah ajar dorang.tp budak ni lain sikit..aritu cikgu disiplin aku cuit bontot dia sbb nak suruh baju nya masuk dalam..korang faham tak...camne bajunya...bila badan tu besar,baju dia ter coet naik ke atas...selalu sgt terkeluar dari seluar skali dicuitnya balik bontot cikgu tu.dia melawak cam kawan2 je. terkejut kitorang yg ada kat situ.mana ada murid lain yg berani cuit2 bontot cikgu2 ni.nasib baik cikgu tu lelaki.bt nya perempuan.tak fasal2 tercabul.skang ni dah jarang nampak dia.sbb dia kene masuk ke kelas pemulihan sesi petang.tp ada gak dgr citer dia kene masuk kelas dia balik sbb takleh dok dlm kelas ptg.asik dok kacau kwn2 kecik dia yg masih darjah 1.ye la yg masuk kelas pemulihan tu slalunya budak yg umo 7 tahun.dia sorang je besar.abes dia buli adik2 1 kelas.sian kan...aku harap dia leh la tau the basic thing cam pengiraan ke...sbelum dia masuk tahun 5.matlamat neneknya hantar ke sekolah cuma nak dia tau atleast A.B.C...tp cam unfair la bila dia g skolah cuma tau ABC.atleast bila ada basic tak de la senang2 org nak tipu dia.

lagi cerita tentang gelagat anak murid aku
::: cikgu yang ternoda
::: gunung bukan sebarang gunung
::: negeri sarawak terletak di thailand???grrr

0 comments: