Thursday, May 6, 2010

nak bt blog jadi 3 column ???

ok...entry kali ni sbenarnya ditujukan pada kawan aku yg sorg ni.dia dok tanya camne nak bt blog jadi 3 column (pst...eka ni tak la tahu sgt bab2 blog ni,tp yg mana eka tau leh la dikongsi bersama arap2 k.wani phm la apa bonda yg diajar sekejap lg ni.kui kui kui) yg mana dah tau leh la selak entry lain ae...aku cuma membantu blogger yg memerlukan je. mula2 tuan2 dan puan2 pegi pada (cam cheff wan pulak aku ni)

1-customize (kat atas nun belah kanan)
2-layout --> edit html... (jangan lupa tick kat Expand Widget Templates yg kat kanan tu... )
3-then pegi kat header-wrapper (mana nak dapat benda alah ni...dah la mcm2 coding ada kat situ kan...jadi... caranya tekan button ctrl dan F pada keypad.then dia akan tolong find kan 'header-wrapper' yg korang nak tuh,pas je jumpa 'header-wrapper' bawahnya korang tukar size width tu kepada 880,di bawah ni cth coding dia)


#header-wrapper { (yg korang find tadi tuh)
width:880px; (tukar angka tu jadikan kepada 880)
margin:0 auto 10px;
border:1px solid $bordercolor;
}


dah paste ???selesai satu bab utk header,skang kite g chapter ke-2 utk sidebar

4-pegi kat sidebar-wrapper { (sama gak caranya,kalu susah sgt nak jumpa perkataan ni kat coding2 tuh, korang tekan je button ctrl dan F, dia yang tolong carikan.seperti biasa bawah '#sidebar-wrapper' ada perkataan width.tukar sket saiznya

 width: 220px; (tukar saiz tuh)
float: right;
word-wrap: break-word; }

width tu leh suka ati korang nak besar mana yer,tp yg aku bt ni 220. bawah tulisan hijau ni,paste pulak yg ini ye tuan2...

#left-sidebar-wrapper {
width: 220px;
float: left;
word-wrap: break-word;
}

dapat ae so far...

5-pegi kat #outer-wrapper { (sama gak...tayah serabut2 pala tekan je button ctrl F,dia yg cari kan kat korang,seperti biasa paste perkataan di bawah

width: 880px; (tukar lg saiz dia,supaya menjadi 3 column)
margin:0 auto;
padding:10px;
text-align:left;
font: $bodyfont;
}

selesai yang ini baru bole pegi to the next stage

6-cari coding ni div id = 'main-wrapper' atas pada coding ni,korang paste coding hijau dibawah ni





7-dah setle yg tu...cari lak coding #main-wrapper { bawahnya ada saiz margin,tukar la...ni cth coding yg aku pakai

width: 410px;
float: left;
margin-left: 20px; (tukar angka tu nak kecik kan sikit pun boleh)
word-wrap: break-word;
}


8-ok done !!! tahniah anda sampai ke peringkat ini...tp sebelum tu save la dulu.then leh la preview.
satu lg,jgn lupa alihkan satu gadget ke belah satu lagi... then save, dan try view blog korang...karang haru biru lak jadinya. insyallah kalu ikut betul2 yg aku bebelkan ni jadi lah...tp aku tak tangung apa2 risiko kalu jadi pelik2.itu pentingnya korang bt backup dulu...arap2 dapat la yer...aku ni bkn apa...jd 1 kepuasan bila dpt tolong org...tu la sebabnya kerjaya aku guru kot.heheh.


SELAMAT  MENCUBA





kalu tak dapat gak...ada satu cara mudah g buka website blogger template.donlod jerk.tp aku tak penah wat pun.tatau la camne.korang godek2 la ye...








0 comments: