Wednesday, April 7, 2010

alahai murid-murid...

seperti biasa aku masuk kelas...
before i start to further lesson
i recall pulils memory
i asks them about previous lesson
maybe sum of them cannot catch up
what i have been taught them before
suddenly 1 of my pupils
raise up his hand
semua mata tertumpu kapadanya


pupil 1 : berapa byk kasut yg cikgu ada
me : kenapa? (sbenarnya aku blur,sbb apa kaitan dgn kasut aku n lesson semalam~about force)
pupil 1 : semalam cikgu pakai baju pink,saya tgk kasut pink, ari isnin hari tu baju biru kasut biru.baju merah kasut merah
me : habis...tak kan baju hijau nak pakai kasut orange kot.cam malaun dah jadinya






bole tak...
tiba2 je budak tu tanya camtu
dalam hati
'apa kaitannya dgn tajuk yg aku ajar dorang sbelum ni'
tak sangka pula
upanya ada budak dok telek pemakaian aku sebelum ni
pitam aku seketika
haisy....
itu budak lelaki yg tanya tu
kalu pompuan lagi la agaknya
cuma dorang tak berani je nak ajukan soalan2 camtu
budak2 ni
mmg camtu...
dorang perhati habis kat cikgunya
ritu aku nya brooch tertanggal 1 batu
nampak je dorang
 sum of them jadikan guru sbg idol dorang
tu untungnya ngajar primary school
rasa hormat dorang tu tinggi lg
tp kalu secondary
lantak kau la pakai apa pun
takde nya dorang amik kisah
silap2 kalu kene hukum abes kete dipancitnya
tp tak semua la


....................................(',')....................................



rini aku duty
aku kene pantau murid2 pulang dari sekolah
dalam dok duty aku sempat snap
ragam
i-mak2 jemput ank nya pulang dari sekolah
ii-ank murid aku dok atas bas



nama saya Nyanggau murid thn 4.tunggu bas belum sampai


 kecik sgt si Nyanggau ni
cam budak umo 3 tahun je
sedap mkn eskrim nampak???
 kaler biru pulak tu..
sapa jual???
:
:
:
:
V


makcik2 penjaja kat luar ni la


sepatutnya dilarang keras jual kat kws skolah
dah tu anak murid kitorang dok beli
dah la ada jajan bagai
kanak-kanak kan kene makan makanan berzat
supaya tumbesaran tidak terbantut macam....
cikgu eka (kecik sket font tu boley)
(kui kui kui...tp cikgu eka ni mmg keturunan kecik la)
cuba tgk
dgn paku pakis skali dijualnya...
kan aku ckp kat korang ritu
sumber utama pendapatan dorang 
 kan berasakan pertanian




ni pulak geng mak2...



sementara menunggu anak pulang dr skolah
sempat lg borong sayur kat penjaja td
sambil dok tgk geng yg lain shopping apa
ko beli apa,aku beli apa
nak ke bandar nun kan jauh...
so dorang remba je la
apa yg ada dpn mata



eh anak sapa pulak ni.hilang karang


maknya sibuk tunjuk hasil pendapatan
kat kwn lain
si anak la berjalan2
dah tak pakai kasut lak tu
kotor kakli nanti
ni la serba sedikit gambaran kat tmpt aku mengajar
dorang ni sgt syg kan anak
dorang takut jd apa2
kalu tahap 1 lagi la
makcik2 ni sgp tngu the whole day
most of them full time housewife
so dtg jaga ank
suapkan ank mkn...
tolong zipkan seluar ank time shi shi
ye la
sapa tak sayangkan ank kan
tp aku dulu tak mcm tu pun
mama aku lepas aku g skolah nek beskel dgn kwn2 lg
cuma 1st day skolah je dorang teman
agak2 aku dah ada kawan dorang tgl aku
balik umah
zaman dulu...



0 comments: