Tuesday, April 6, 2010

turn to 4

today is my 4th monthsary
harus la ada sambutan malam ini...hehehe...
apa ye ucapan alu-aluan aku
sempena 4 bln menjadi bini org ni
perlukah aku tempek gambar kawen aku lg
rasanya korang pun dah muak tgk gmbr kawen aku kan
but i want tooo...
kasi line la kat pasangan pengantin baru ni
baru ke dah basi..tp rasa baru lg
ok
sepanjang 4 bulan menjadi isteri kepada Mr Firdaus
byk sgt perubahan yang berlaku terhadap diri aku
antaranya adalah

1-jd belangkas :::  rasa rapat n intim sgt2 dgn en suami.close sgt2...termasuk la di sekolah.kalu dulu dok control2 lg...kene bawa peneman kalu nak bekfes sama2.skang takde dah...mkn dua je



seperti yang korang tahu aku dgn en suami kan cinta mee segera.kitorang sama2 di post ke sarawak.tp dia kene post dulu.pas setahunnya baru ada kewujudan watak aku di bumi kenyalang ni.disebabkan cinta mee segera, byk benda yg aku tatau ttg en suami.kira aku tanggung risiko la masa nak accept dia nya proposed tempoh hari.bila dah stay under 1 roof.baru tau dia ni camne.aku bersyukur sgt sbb dapat dier.manja orgnya.nak je aku belai2 dia.tingat plak kucing aku kat umah.kalu belai2 kat kepala dia sure lentok abes camni

windunya kat dier ~ known as upin


 2-cooking skill ::: sedikit sebanyak bila dah kawen ni my cooking skill improve la sikit.dr yg zero...ada la ilmu sket.walau tak sedap mana pun.mampu la mengenyangkan perut kami dua. tapi...kalu nak jamu org aku lom konfiden lg.sbb lain org lain tekaknya.tp untuk aku n en suami.alhamdulilah...en suami cakap dah lulus.dia nak sgt bawa kwn2 dia actually.tp aku tak berani.less confident level.dr yg tatau bt sambal belacan...dah pandai skang.stok smbal belacan en suami ada je dlm fridge tu.antara makanan yg aku jamah en suami adalah...



ni je sempat aku snap.daily dish tak sempat snap dah masuk mulut en suami


3-bantal busyuk ::: aku expect bdk pmpuan sume mesti ada bntal busyuk kan.sama cam aku.aku tak terkecuali.aku ada bantal busyuk aku sendiri.tp sejak kawen bantal busyuk aku ni tak de function dah...aku pun tatau apa sebabnya...maybe aku rasa semak kot bila dah ramai2 dok atas katil.rimas pulak.masa bujang dulu benda alah ni la aku peluk.dah sama besar sizenya dgn aku.sampai kawan aku ckp...kalu waktu mlm dorang slalu confuse mana 1 aku.



my gemuk diberi oleh en suami ketika sedang memikat hati aku...


4-rindu sama uncle mas ::: semenjak aku kawen aku belum lg balik ke tanah air.makanya dah lama aku tak naik flight. keadaan dah berbeza. masa bujang dulu bole kata 2  bln skali aku balik sana.pantang cuti aku jmpa belon ni.aku bt flight cam bas transnational je. duit isu no2.duit bole dicari.betul tak.tp skang dah 4 bulan aku tak balik ke semenanjung.rindu banget sama penang.i miss myparent+ upin+queensbay very much.aku kene akur keadaan skang dah berbeza.tak sampai hati aku nak biarkan en suami sorang2kat umah.syurga di bawah tapak kaki suami kan.lg pun mama aku pun tak sampai hati nak biar menantu kesayangannya sorang2.walaupun aku dapat jmpa my parent bln 5 ni ( aku bawa dorang datang sini) ,tp aku tetap rindukan my hometown.nampaknya raya ni je la aku blk.ada lg 5 bulan.adei...homesick





5-housework ::: sebelum ni aku bt keje umah dgn housemate aku.i miss dem very much.walaupun dah kawen sumtime tingat gak zaman2 bujang dulu.alhamdulilah aku dapat suami yg sangat tolerate.kami mengamalkan formula give n take.kadang2 kalu aku busy dia yg jd mr big mama kat rumah...dia basuh baju (masuk mesin je kan) and ampaikan.sapu n mop lantai.tp bab masak je aku tak penah serah kat dia bt masa skang.sbb bg aku nak tambat hati suami mesti tambat perut nya dulu.no matter wat bz mana pun aku mesti masak kat dia.cam last month aku sibuk dgn program skolah umah ni 2 hari gak la cam tongkang pecah.tapi aku masih masak tuk dia.aku tak ckp aku baik...tp yg mana kawen mmg otomatik ada perasaan ini.percaya lah...

6-time management ::: masa mula2 dulu sebelum skolah bermula end of dec...aku try tuk bt sume benda.pendek kata en suami dok umah tgk tv n cukup masa aku bg dia makan.tapi...bila dah start skolah aku rasa tak menang tgn lg dah.then en suami dgn rasa rendah dirinya meng offer diri dia tuk tolong aku apa yg patut.cthnya sidai/ampai bj ke cuci pinggan ke...apa2 je la yg dia nak bantu.syukur sgt sbb memahami. my routine life waktu bekerja ~ pas balik skolah je,aku masak tuk our lunch.ramai sgt yg tanya aku tak penat ke.sbb sblm ni aku jenis yg balik skolah, terus cari bantal n tido kejap.tp since dah kawen...kene la ada tgg jwb sket.kene jaga perut yg 1 lg tu.kebiasaannya aku akan masak...se simple mungkin kul 12.30 tu.then pas mkn dgn en suami,solat zohor,tido...kul 5 masak utk our dinner.masa dinner ni la br masak yg best2. then mlm bt akt bersama en suami,some example watching tv.camtu la my daily life


7-weekend ::: aku rasa sume org nantikan cuti d hujung minggu.tapi utk pasangan yg dah berumahtangga, a lot of work need to do weekend.masa ni la nak house keeping umah n so on.benda yg pertama aku bt,ari sabtu tu,early on the morning mandi ( kalu masa bujang dulu betuah nak bgn awl.pas subuh tido balik...nak bgn sikitnya seksa...mau bt pusingan 360 atas katil tu dulu, baru turun) then terus bt bekfes tu en suami. suami ku ituw tak suka makan mknan berat di awal pg.so aku bt la sandwch ke,bihun ke,kuey ke atau kalau datang mood malas aku bg cornflake dgn air milo je (korang makan lg tak cornflake & cococrunch walaupun dah tua2 ni???aku still amalkan.suka...rasa cam kanak2 ribena lg) pas bekfes campak baju dlm machine n ampai.then siap2 tuk bt lunch.after lunch mesti sapu n mop lantai.aku jenis yg agak cerewet bab kebersihan.mmg everyweek kene mop.nasib en suami memahami.pas je mop lantai,aku iron baju keje kitorang dua utk next weeknya.aku iron siap2 stok 5 hari.jimatkan tenaga letrik kan.tp 10 pasang baju aku iron lama gak la.berjam2.rasa macam dok dalam oven je bilik tu.nak kene ubah iron board dlm blk tido nmpk gayanya nya.leh pasang ekon time meng'iron'.hehehe...


8-shopping ::: masa bujang dulu...of course aku shopping dgn org umah aku.tp skang dgn en suami.shweet sgt beli brg dapur sama2.rasa cam betul2 dewasa waktu tu.cam mak2 aku rasa. specially masa mula2 dulu...early on our marriage. nak mula hidup kan kene beli penyapu...all the pinggan mangkuk,rak pinggan.n macam2 la...masa tu jari kat tgn merah g.sampai ada makcik tu tanya baru kawen ke.hehehe... (shy2 cat i...) tp yg best time g mall dgn en suami... dia takade pun nak tanya...nak beli ni utk apa,itu utk apa.aku main pungut brg then penuh tgn campak dlm troli.then sampai kat caunter en suami yg keluarkan RM.ye la tgg jawab dia kan.ehehehe..suka suka..masa bujang nak jajan ke,baju ke,aksesori lain...kene la kuakan RM sendiri.tp waktu dah kawen tidak lg.bila duit en suami dah abes...br pakai duit aku...haha..apa punya bini ni


 


9-merempit ::: skang dah pandai merempit dgn en suami.leh kata slalu la.syok gak upanya nek moto ni.tapi jalan dekat je,kalau ikut jalan raya,tak berani aku...dulu aku takut naik moto.itu sebab aku tak de lesen moto.amik lesen kete je (kantoi sudah...) tak pandai bawa moto pun.tolak boleh la.tp berat la...mana nak imbang badan lg.isk isk...tak reti aku.kalu nak beli brg kat kedai belakang umah ni...mmg merempit je la. nek moto lg sng cari parking.kalu kete...adeh...azab.


10-secure ::: bila dah kawen ni of course la rasa secure.en suami always ada disisi aku.no matter wat.dia sentiasa ada setiap kali aku memerlukan.dia juga merupakan penyelamat keadaan specially waktu aku kene observe ritu.awal betul en suami bgn tuk tolong aku.thanx my dear...lg 1, nak ke mana2 je dia teman.cth terdekat.masa nak blk kg nanti.aku terpaksa stay 1 nite kat epot.sbb flight ke png takde g dah waktu mlm.dia reschedule balik.nasib ada en suami.so tak la aku sorang2 kat epot nun.sgt protective




to my sweetheart...
i really do love u
you are my inspiration,

in my every word and deed,
you fill my heart with love,
and fill my life with all i need...
thanx for choosing me as ur life



 



0 comments: