Sunday, April 18, 2010

BBQ di kedai

aktiviti hujung minggu ini adalah...
psssttt
dengar dulu citer aku ni ae...
ari sabtu ritu aku dok ngadu kat fb
penduduk sekitar dok gigih memanggang
tah apa yg dipanggangnya
(wink) ~ korang faham maksud aku)
aku pun tak tahu

jadi aku pun menyuarakan hasrat hati aku ni pd en suami
''kalu kita bt BBQ kat pantai tanjung batu kan best''
kanda ku itu...on je...
dia ckp
''ok...esok kita BBQ kat sana ye...''
dgn confidennya
jd aku selaku ajk makanan
siap la perap ikan ayam bagai tuk kami dua
pada hari kejadian
awal pg aku dah bgn...
bt bekfes sbb plan nak BBQ tgh ari
semestinya after melodi
(tak boley miss ini program.pompuan la katakan..)
aku masak nasi
kononnya leh mkn ikan bakar tu dgn air asam
k...rancangan berjalan dgn lancarnya
setakat ini
kitorang pun load brg dalam kete
nasi+air
dgn segala BBQ stand
dalam kete en suami bersuara
"kita nak hidupkan arang tu dgn apa ye..."
kalu ada getah tayar leh la hidupkan
jadi sepantas kilat
en suami men'u turn' keretanya
menuju ke workshop
utk cari getah tayar
puas cari workshop kot2 leh beli getah kat situ
tp sume kedai tutup
en suami ckp
"takpe kita pungut ranting2kayu kat area pantai"
aku ikut je la en suami
dia kan ajk peralatan
sampai je di tepi pantai...
alahai ciputnya ranting+daun
camne nak hidupkan coal ni
nak bt api pun tak leh dgn angin sepoi bahasanya
en suami dah risau2 takut aku ngamuk
sbb plan nak BBQ cam tak jadi je gayanya
dia tanya aku
"camne ni syg"
tak leh nak bt api
sian pulak aku tgk dia
tak sampai hati nak merajuk
aku ckp
"takpe la kita ber BBQ je stall kat tepi pantai tu"
tp bkn kitorang yg tukang kipasnya
owner stall tu la
aku igt nak la adventure sket
hidupkan api sendiri
sekali...



berjalan menuju ke kedai mkn


walaupun dalam hati ni agak marah dgn en suami
sbb tak prepare all the stuff earlier
apakan daya...
dia ngaku salah dia
terlepas pandang



tgk kat tgn tu...ayam panggang yg dibeli dr kedai berhampiran


atleast dapat gak ayam panggang kan
cuma ikan je tak de



 siap ada air kelapa+rojak buah lg (nada pujuk hati je bunyinya)


walaupun cedih...
aktiviti hari ini tak berjalan lancar
seperti yang dirancang
tetapi...
petangnya terisi dgn benda lain
yg lebih menyeronokkan
mencuci kete bersama en suami
habis lecun basah baju aku dikerjakannya
dgn aku sekali disiramnya
niat aku nak membantu je
kunun2 mengisi masa lapang bersama2
sekali...aku teraniaya
takpa la mengeratkan lagi ukhwah yang terjalin
ececey...

moral of the story
setiap kejadian ada hikmahnya
tuhan dah atur sebaik2 mungkin
walaupun tak dpt BBQ dgn en suami
tak dapat nak main kipas2 dgn en suami
tp DIA ganti dgn benda yg lebih baik
ada air kelapa n menu sampingan lagi
tayah panas2 dok tepi bara api
pedih2 mata kene asap
so...nasi n brg2 panggang td jadi mkn mlm kitorang
n panggang kat rumah je
sekian..berita di malam ahad


0 comments: