Tuesday, April 6, 2010

belacan pun ada ???

entry kali ni berkaitan keje aku
pg2 lg dah berangin 1 badan ni
u know wat
i asks my pupils to line up
n
keep their mouth shut
i already told class monitor
to control the class
but they still make noise
sampai ada yg gaduh
on da way ke lab tu
my expectation...dah standard 6 kan
they able to be a good manner la
no need to jemput dr kelas dorang
(tak larat aku nak turun naik 2-3 kali
dah la kelas dorang tingkat3)
but ... hergh !!!
walaupun aku tak jemput dorang dari kelas
aku dok tgk gelagat dorang dari bawah ni
masuk je lab
apa lagi aku menyeringai cam harimau lapar
aku bebel apa yg patut kat dorang
kasi motivate sket
bia kali ni jadi lesson in future



lab skolah



suddenly...
bau busuk menusuk ke kalbu
abes satu lab bau sumting
lain macam je bau ni
masa aku masuk sorg tak de bau ni pun
aku tanya la dorang
bau apa ni
sume diam
sbb takut aku marah lg
i repeat the question twice
but no body answers
then
one of them said

the smell come from belacan
belacan ???
(pitam aku seketika)




daripada nak marah terus aku gelak besar bila tgk belacan yg dia hulurkan tu



me : y are u bringing the belacan to the school (staring to dat boy)
pupils : i want to test whether the belacan is acidic or alkaline


ye tak ye jugak
last week i asks them to bring any substances
to carry out dis experiment
tp aku tak expect dorang bawa belacan
sbb aku bg contoh
banana,grape,pineapple,toothpaste,detergent camtu
skali bawa belacan pulak
dah tu
dorang bawa mknan byk sgt
cam  nak buat party ja aku tgk
suka betul dorang ni
pd hal sikit je nak guna
sbb leh potong kecik2
korang byg kan kalu sorang bawa tembikai
mau kenyang budak2 tu mkn buah


some examples of food that being tested using litmus paper


dorang cakap
ala teacher...bukan barang2 tu kene beli pun
petik kat laman rumah jerk
ye tak ye jugak
mak2 dorang kan byk yg petani
tanam buah itu ini
ko nak buah apa sume ada
tak mcm kita
nak beli apa2 sume cari kat pasar
dan yg kes belacan tu pulak
cenggini citernya...
kalu korang nak tahu
kat tempat aku mmg terkenal dgn belacan
org kata belacan bintulu sedap
diperbuat daripada 'bubuk'
aku pun tatau apa benda bubuk tu
ada musim dia bt belacan ni
setiap umah akan ada pangkin letak belacan
dan aku sendiri
 penah dapat hadiah belacan dr ank murid aku
hehehhe
disebabkan daily life bdk tu dgn belacan
(sampai nak imune blacan tu dah agaknya)
so dia nak test la
 sama ada
 belacan tu acidic or alkaline
budak kan...
perasaan curiosity tu menebal
dorang suka bab2 experiment
karang ada je benda pelik2yg kelua
plg menyeramkan...
experiment year 4 & year 5
 berkaitan dgn binatang
lg la lemah
cacing pun dibawanya
aku yang panik lebih




ni anak murid aku
before i let them to handle the experiment by themselve
i need to demonstrate
how to test the substance
utk adult...kita tahu camne nak test kan
tp kalu kt budak kita kene pesan satu2.
jgn itu jgn ini...
terapkan nilai murni apa yg patut



tgk tu kat jari dia.dah pandai pakai cincin.nak kena budak ni.aku tak perasan masa snap gmbr ni


then br release dorang handle the apparatus
harap maklum
primary school
tu pun aku yg potong buah2 siap2
takut karang ada yg terpotong tgn
tu la tanggung jawab cikgu ni tinggi
commitment

bayangkan ae masa 1st year aku post
sume org tau...aku tak penah ada adik...tunggal kan
suddenly ada anak murid terberak dalam seluar
masa kelas
sapa yg nak cuci bontot dia tu
cleaner tak bertauliah ni la
tggjawab guru kelas...
aku la tu
macam2 perasaan ada time tu
tp disebabkan pk tugas
kene la
aku amik pili hos bomba tu
aku siram itu budak
cam bomba curah air ke api
tp kusi kat kelas tu aku minta tlg cleaner yg cuci
heheh

itu 1 hal
sumtime jadi nurse pulak
kalu dorang dtg skolah time hujan
terjatuh
sampai skolah  darah sana darah sini
guru gak merawatnya
ada yg pecah kepala jatuh dr cerun
kita yg kene overcome the prob
anta g klinik kene 4 jarum
setel

pelukis pun ye jugak
kadang2 aku kene lukis science apparatus,anatomy manusia
skill sume tu beb
kadang2kene gelak dgn ank murid lg ada
aku lukis ayam dorang kat burung
adeh
cikgunya bab melukiss fail sket

time ada event ke apa...
nak ajar budak menari menyanyi tuk perform
guru gak jadi penyanyi + linda jasmine nya
biarpun suara sumbang cam katak on
menyanyi aku
belasah

apa lg kau nak
pelakon pun yer
nak attrack budak nya cocentration
kene ada set induction yg sesuai
 jadi kura2 dgn sang arnab
dah biasa dah
baru dorang pay attention
kadang2 kene jd polis
sapa curi pemadam si polan2
haisy....
tamak betul guru ni kan
sume dia nak

apa2pun aku bersyukur
kerana menjadi
 guru
i like the way
the carrier as a teacher
selain dijadikan kerjaya mulia ni sebagai ibadat
aku rasa 1 kepuasan teramat sangat
bila murid yg kita ajar tu ada peningkatan
sbb nampak hasil
doakan semoga kerjaya aku ini diredhai dan diberkati
amin










0 comments: