Thursday, April 8, 2010

my wedding cost


dah masuk 4 bulan pun kawen...
tp still ada my frend
nak tau bape bdget masa wedding ritu
tak pe la ae...
niat aku cuma nak membantu mereka2 ini
tp,awal2 cakap wedding aku tak grand pun
so dont expect more than dat
k attention to
lyana + tina + maria
dengar sini...
hari ni terlunas lah hutang i
u ols dok keep on asks me bout the budget
so i dah bt entry khas tuk u ols
yg mana yg tak berkaitan tu
tanak baca pun tak pe
ni utk kemudahan bride to be je k
yg mana dah jd mak dara tu
leh ignore je entry ni
ok
bt pengetahuan korang
aku cuma deal dgn 2 org ni
masa menjayakan
wedding aku
iaitu
butik aimie anjung & Tg Pendang caterer
::: gmie as a wedding planner
::: mr.kamal as a caterer

so...antara cost yg tersenarai...adalah

::::::::::: wedding planner :::::::::::


gmie ni menguruskan everything
berkaitan my big day
dr make up + pelamin +photographer
aku amik pakej
sbb malas nak pk
aku beri sepenuh kepercayaa pada dia
tuk memastikan my wedding berjalan lancar
antara pakej yg ditawarkan adalah


1~make up
korang request la nak yg heavy make up ke apa
cam aku,aku nak yg natural
nak nampak muka aku gak


both of us after make over

2~baju dua pasang
mulanya baju purple ni tuk akad nikah je
baju sanding n outdoor shoot kaler gold+coklat tu
tp lain jd nya
tak sempat nak tukar bj pas akad tu
aku puas hati dgn baju yg dia bt
aku yg design sendiri
aku request nak cam gitu cenggini
aku kan jenis suka kembang2+ropol2
so aku suh dia bt
mmg puas hati
exactly cam aku design


akad nikah+sanding


outdoor shoot

3~pelamin+bilik tidur+hand flower
sume di atas ni fresh flower
sbb akunya concept
ala2 garden
tang sini la menyebabkan
pakej aku mahal sket rasanya
sbb kalu nak ikut design
pelaminnya biasa jer
ada lg yg lebih cantik

pelamin


bilik tidur


4~outdoor shoot
pakej aku include dgn photographer gak
dapat
custom album
(mama aku kata gedabak besar n berat)
+
frame
+
dvd
yg tuan punya badan sendiri pun tak tgk lg
ada kat png nun
jd aku tak leh nak ckp lebih la
apa yg mama aku ckp cantik
n sume jiran2 berpuas hati
walaupun berhabis duit



5~others aksesori
bunga pahar+payung+kipas all those things
pintu gerbang
kek 3 tingkat
tudung + veil
sume2 tu la


utk item 1-5 i pay for RM 4k is it appropriate???aku rasa berbaloi je.sbb aku servey kedai lain utk pelamin saja kalu guna fresh flower dah 2k.tp aku bukan setakat pelamin.siap masuk bj n photgrphr mak nenek sume tu br 4k.berbaloi kan....(please say yes...kalu tak aku rasa rugi...hehehe)



::::::::::::::catering:::::::::::::::


utk katering aku pay RM 6.5k.
tp harap maklum skang susah tuk dpt nilai ni.ikut pasaran semasa)
siap dgn hiasan meja beradab.
ada dua meja VIP
kat bumbungnya ada scallop
tambahan 3 khemah tuk guest
3 khemah ni tak la cam khemah pgtn
still ada scallop
tp kerusi nya tak pakai bj
faham tak wat i mean
adeh nak ckp pun aku tatau
bt2 paham je la



::::::::::::::::hantaran::::::::::::


bab ni aku tak sure la bope byk
ikut jenama yg korang nak
lg pun aku beli sikit2
since betunang
so tak terasa sgt la
aku estimate dlm RM1500 la
campur dgn hiasan hantaran
riben+alas dulang sume tu



:::::::::::::door gift::::::::::::::

setiap orang yg datang aku bg ini

utk perempuan = telur+casing+brooch tudung

utk lelaki : calender + gula2

casing tu sbenarnya dwi functional
tuk bt hiasan n abuk rokok
sebiji 30 sen.aku beli 500 biji
brooch pun 500
setelah kawtim dgn makcik tu
dia jual dgn harga 250.berbaloi2
utk lelaki
kalender tu aku tempah 1000
harga nya 160
gula2 dgn plastik dlm 70 hinggit je
so menelan belanja sebanyak
RM 630 camtu la


:::::::::::goodies gift ::::::::::::

cakap tentang goodies
sedih sgt2
ramai kawan aku tak dpt 
aku bt 300 tuk sahabat handai dan sedara mara
to all my frend...im sorry..mmg out of my control
aku kat pelamin mmg tak terlayan
takkan aku tgh sanding nak turun bg korang gift kan
sbb yg tukang bg tu sepupu sepapat aku
harap maklum
dorang tak kenal kawan2 aku
tu susahnya ank tunggal
kalu ada adik ke abg ke
leh la dorang handle bhg ni
tp perkara dah lepas
tak de rezeki
moral of the story
korang cari orang yg boleh dipercayai
so dat all ur frend get the sourvenr
k utk goodies bag aku bg
alas meja+bunga telur+bauhulu+kuey loyang+pulut kacau

import dari sarawak lg

goodies bag termasuk dgn isi dlm nya
ada kat RM 500
estimation je la
sbb kawan mama aku sponsor kuey2 tu
(syukran...)


:::::::::::children gift :::::::::::

disebabkan aku suka budak
aku tanak menghampakan
spesis2 yg baru nak membesar n mengenal dunia ni
budget tuk kanak2 ribena ni around RM 80
aku berikan dorang
bunga ni murah je 50 kuntum baru 7.50.
aku beli 300 kuntum
candy tu pun tak mkn blanja sgt
tambah kalu korang g kedai borong
murah


bukan saja anak2,maknya pun nak jugak


:::::::::::::lain-lain:::::::::::::::

kad kawen = RM 300
kompang = RM 250
inai = RM100

sangat tidak puas hati.lukisan inai tak terang.hampir tak nampak


jadinya.....
berapa cost dr mula sampai akhir????

adalah ....RM 13,860.tp budget la lebih sket tuk benda2 lain yg unexpected cam duit minyak ke.aku masa sehari sebelum kawen tu pun dok melilau sana sini lg.br kalut cari spa la bagai kan...pastu 1 ari  sebelum tu jugak aku bt kenduri.org dtg tlg2,kita kene jamu gak.aku bt kenduri arwah.tp mkn biasa2 je la.nasi+kari ikan masin+ayam goreng+ulam2+bihun goreng camtu je la.pendek kata...dalam RM 15k gak la korang kene standby utk majlis sederhana cam aku ni.tp nasib la ada org yg baik hati sponsor kat aku cthnya mak sedara aku sponsor telur.en suami pun ada gak sponsor sikit2.hehehee...tp kan korang...pas pd majlis tu dapat duit cekup.tp aku tak amik pun.aku bg parent aku.wang saguhati tuk dorang la kononnya.byk gak 
approximately 2k gak la.more than dat.

okies...ni la serba sedikit yang leh aku bantu korang.tp kalu korang ada budget lebih y not bt yg grand.kawen sekali dalam seumur hidup.cam aku,aku lebih utamakan kehidupan di alam rumahtangga.camne nak survive pas kawen nanti.early period of marriage mmg byk nak pakai duit.so berkat saving yg masih ada tu la diguna pakai utk hdp selepas kawen.nampakje tak de benda...tp byk gak.tilam je dah 500. (soalan cepu mas : perlukah bg cth tilam) benda2 kecik cam dapur...all the pinggan mangkuk tu+penyapu+bekas letak bawang la bagai...makan blanja gak..,tp alhamdulilah sbb mmg dah standby duit tuk brg2 tu sblm kawen lg.
hape...
korang nak aku bt entry tuk budget nak bina hidup selepas kawen pulak ke
dah dah la tu.tak larat dah aku nak citer.budget la dalam 3k tuk peti ais+mesin basuh+tv n brg yg aku sebut di atas td tu ae.apa2pun ikut selera masing2.kalu selera korang tinggi more than dat la.aku simple je.asal ada n leh guna sudah.

to all 'bride to be' enjoy ur prepartion.aku suke sangat about wedding matters ni.serius...
1 je aku nak igt kan korang bt abes baik.mmg susah nak bt sesuatu mjlis tu nampak perfect + smooth je kan.tp seboleh2nya bt la sehabis baik.tuk majlis korang gak kan.
 ok...
selamat pengantin baru
tuk korang
(n aku...nak jugak.perasan)


2 comments:

Unknown said... BALAS

eka..blog ni ada malware la..yong nk bc entri pon asyik terpadam je haa..

Unknown said... BALAS

malware ni dari pelancongan.dunyahalal.com

ada follow ke web tu? da byk kali yong try msuk sblm ni blog eka..tp asyik kena tendang dgn malware jerk...

ce try buang bloglist ke.. nnti add smula