Thursday, July 8, 2010

berapa berat nyamuk

ptg tadi dalam dok sibuk berblogging tetiba fb chat aku berbunyi...tgk2 ank murid aku...bole takde angin takde hujan, dia tanya aku bape berat nyamuk. tau la aku ni cikgu sains...tapi idok la aku telek berat nyamuk tu ha...tak penah aku ukur makhluk tu...tp beysa la budak kan...perasaan curiousity tu tinggi




actually aku sendiri pun tatau the exact wight of mosquito...jadi utk tidak memalukan diri sendiri...serius weh...budak primary dorang nya mentality lain sket...dorang budget cikgu dia serba tahu...kira abes sifu la,sume benda cikgu dia tau. aku suh dia predict dulu...kamu rasa berapa gram...tau dia jawab apa...10kg ko...boleh lak camtu...ikutkan hati mmg  nak gelak...tp tak leh la... nanti bantutkan perasaan ingin tahu dia tu. pastu utk tidak mengeciwakan dia...cikgunya try la google ke sana sini utk dapatkan jawapan tu. tp tak dapat gak...so aku bg tau la dia nya range...antara 0.1mg - 1 mg...logic tak korang rasa...nanti la aku suh en suami tangkap nyamuk then timbang ke makmal....


............('_')............


1 perangai huduh aku, kalu nak tau satu2 benda tu, mesti dapatkan jugak...selagi tak dpt, mmg aku tak leh duduk diam...jd isu nyamuk ni, tak habis di situ sahaja...sebelum maghrib aku mengoogle lg utk tau fakta ttg nyamuk.berjaya jua akhirnya...dan inilah (thanx to en google) hasilnya yg boleh kita kongsikan bersama...juga utk tatapan ank murid aku esok...


T: Berapa banyak spesies nyamuk yang ada?
J: sekitar 2,700.


T: berapa berat seekor nyamuk?
J: sekitar 5 miligram (untuk Aedes aegypti).



T: Berapa banyak darah yang nyamuk betina minum ?
J: Sekitar 5-sepersejuta liter (untuk Aedes aegypti).
 
T: Bagaimana cara nyamuk menemukan mangsa?
J: Dengan melihat (mereka mengamati gerakan); dengan mendeteksi radiasi infra-merah yang dipancarkan oleh panas tubuh dan sinyal kimia (nyamuk tertarik pada karbon dioksida dan asam laktat, diantara bahan kimia lainnya). ~ patut la manusia kan hembus CO2, tu yg nyamuk suka g kat manusia kot


T: Seberapa cepat seekor nyamuk terbang?
J: Diperkirakan 1-1,5 mil per jam. ~standard unit apa yg dia pakai ae mil? setahu aku mil = mother in law.selalunya km/h, m/s.haisy cetek lg ilmu aku ni upanya


T: Seberapa jauh melakukan beberapa nyamuk terbang
J: Garam rawa nyamuk bermigrasi 75-100 mil. ~tak pahe soalan,melakukan apa???


T: Seberapa jauh Nyamuk dapat mencium keberadaan Anda?
J: 20 sampai 35 meter. ~dekatnya...peka gak dorang ni


T: Mengapa lapisan minyak di atas air membunuh jentik nyamuk?
A: Karena minyak menutup alat pernapasan larva. ~ye la...kalu ikut hukun density...myk kan kurang tumpat, so dia dok ats air. jentik2 pun terperangkap la dlm air nun


.............('_')..............

esk, jgn la ada soalan pelik2 lg ye...penat cikgu mengoogle taw...sampai suami cikgu merajuk...sbb tak bg tumpuan kat dia...asik ngadap lappy jerk. tp budak mmg la...penah aku terima 1 soalan...kenapa tuhan ciptakan kita dan sampai 1 masa dia matikan kita pulak,cikgu... hah ??? camne ko nak jawab n terang kat ank kecik tu...serius jadi cikgu ni mmg kene bijak berbicara...sbb kita yg mencorakkan dorang...takut dorang silap tanggapan...dan silap jawab, lain pulak jadinya...tambah2 kalu ianya berkaitan dgn agama...dan jgn sesekali menyekat pemikiran ank2...biarkan mereka bertanya...sbb dats is the way dorang keep on thinking...perkembangan minda yg +ve



0 comments: