Monday, July 12, 2010

me = become a sarawakian :)

statement...tak tahan...kalu mama aku baca blog aku ni...mesti dia risau, bunyi cam tanak balik smenanjung dah...actually semalam aku dapat menikmati some of traditional food in sarawak...aku sendiri tak penah dgr nama pelik ni kat smenanjung...selalunya kek lapis sarawak la plg femes, tp bila dok sini mcm2 lg mknan yg ada rupanya. neway...mknan yg smlm sgt sedap...but quite fishy...fungsinya sama cam air asam...utk penyedap rasa...tp ada jugak yg mkn camtu je...kalu mkn dgn nasi, letak sagu sket...pergh !!! mknan yg dimaksudkan adalah



umai


alkisahnya...Umai merupakan sejenis makanan laut trasional masyarakat Melanau. kalu kat sini org ckp umai ni sepupu sushi.Umai merupakan ikan yang dihiris halus-halus dan dibuang tulangnya. then, digaulkan bersama-sama limau nipis, bawang merah, bawang putih, bawang besar dan cili. pada zaman dahulu, nelayan kat sini biasanya hanya berbekalkan bawang, cili, limau, garam dan MSG sahaja ke laut.Kemudian seekor dua ikan pastinya menjadi mangsa untuk dibuat umai apabila lapar di tgh lautan luas



perik (correct me if im wrong)


makanan ni pulak jiran sebelah aku bagi mlm semalam...nyaman juak...cara pembuatan tak sempat aku intebiu lagi...sbb rini dia g PPD...aku rasa...isi ikan dilenyek2 then bakar dalam daun pisang...tol ke org sarawak. selain drp ni ada lg beberapa mknan yg mmg aku dah penah rasa spjg 2 thn kat sini..antaranya bubur pedas, bubuk...bubuk tu pun not bad...tp bubur pedas tak kena dgn selera aku...aku bersyukur kalu tak disebabkab aku di posting ke sini mungkin aku tak dapat rasa makanan yg pelbagai ni...so far byk gak mknan sarawak yg aku dah mknan kecuali ulat mulong :)


bkn tgn aku tu. credit to google


ank murid aku penah offer mkn ini~satay ulat mulong


dan ini sambal mulong


mau lg kawan2...nanti aku tunjukkan ular ripong pulak ye...

('____________')










5 comments:

A.I said... BALAS

Aku tingin sangat nk makan ulat tu.. tp yg dah masak la. makan mentah, kesian kat ulat tu pulak :P
bila la aku nk dpt rasa ni..meh la pos kat aku. ngeeee

E K A said... BALAS

ececeh...kesian ke...geli...nak ke

Lina Rahim said... BALAS

Eka,
1st, bagus2 sebab selalu update.hehe
2nd, Sarawak kat area mana? kami pun duduk sarawak

Lina Rahim said... BALAS

Eh, yang the third one, saya pun sakit bila nak TUUUTT..tak tahu la kenapa..

E K A said... BALAS

jawapan utk 1st : lina lg support utk terus berblogging :)

jawapan utk 2nd : eka dok bintulu...lina org sini ke

jawapan 3rd : sbb dr cakap masih tight lg...hehhe