Saturday, July 24, 2010

misi menyerang nasi minyak

suka suka...buka blog...my follower become increase...thanx chika...anda follower yg ke 50...tq juga sbb bertamu di blog yg tak seberapa ni...i dah menjengah blognya...aweks yg sgt cintakan warna merah...pendek kata red maniac la, tp bukan red mummy aaa....blog dia pun merah2 gitu...keep in touch dear...


('______')


harini 24/7, sbenarnya dua lakibini ni plan nak bercuti, ke miri...menghabiskan duit tatapi...dapat undangan ke majlis perkahwinan... (seb baik dapat awal kadnya, lom book hotel, kalau tak...melepas la nasi minyak ai) lg pun, dah org panggil wajib la attend the wedding kan...arap dapat la makan nasi minyak...dah lama nau tak dpt mkn hokey...last mkn nasi minyak masa my wedding day ritu je la. masa cuti skolah tempoh ari korang dok meraung makan nasi minyak kat blog n fb, aku terliur jerk kat sabah nun...mujur tgh berhoneymooney, kalu tak confirm fly...pengantin ni ex housemate en suami, orang pahang. dia kawen dgn orang melanau kat bintulu ni...sgt berkobar kobar menunggu majlis dorang.1st...of course tak sabar nak mkn nasi minyak, 2nd mmg aku nak tgk camne adat istiadat perkahwinan di sarawak ni...beza sedikit dgn smenanjung.specially dia nya hantaran...i will story u later...skang jom tgk gambar pengantin dulu



eh...bukan bukan...ni pengantin basi



ha...ni baru betul...cantik kan pengantin




bergambar kenangan dgn pengantin


pas posing dgn pengantin...aku suh en suami hambat pengantin g makan...motif ??? sila scroll ke bawah
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
V





dua2 ni berangan nak bersanding lagi aci tak ? baju kitorang match dgn pelamin lak tu...sila abaikan pengantin yg tak sedar diri ni yer, turun la woi... dah nak expired dah...skang mari kita tgk hantarannya



pihak lelaki 9, pompuan pun 9,kalu kitorang nya adat tak leh sama



ait ada pokok kelapa???

ya....itu adat kaum melanau ye kawan2...aku tanya si zul, ex housemate en suami tu...cuba ko senonoh sket, tak de benda lain ke nak bg drp  bg pokok kelapa tuh...katanya pokok tu simbolik pada perkahwinan mereka.pokok tu akan ditanam nanti...so bila tgk aje pokok tu, tingat la time dorang diijab kabulkan. makin besar pokok tu makin lama la usia perkahwinan dorang....ha...gitulah kisahnya



ha...dan ini pula beras bersama keris


ni pun salah satu adat dorang...keris warisan nenek moyang pihak perempuan...pastu duit tu sbg ganti kpd apa tah...tak igt dah...macam2 kan adat derang...sejarah menyatakan kaum melanau diambil dari nama 'panau' yg bermaksud pekerjaan menangkap ikan. detail asal usul org melanau di sini. sepanjang pengamatan aku,kebanyakan org melanau mempunyai kelebihan dr segi paras rupa yg cantik, berkulit putih (putih melepak weh...serius tak tipu) , dan beragama islam. tapi bahasa dia mmg aku tak leh faham.ala2 filipino gitu...arap 1 hari nanti aku dpt la faham bhs derang...kawan aku pun ramai org melanau...kalau dgr dorang ckp nganga la aku..aku hanya pandai  speaking B.I (BI stand for Bahasa Iban) sbb dok face dgn ank2 iban kat sekolah



 
igt kan ada nasi minyak tadi


agak kecewa, nampaknya, misi mencari nasi minyak kali ini... gagal.nasi putih jerk arini...maybe esok baru ada nasi minyak...i hope so.ok la dear frends...en suami dok kacau aku kat sebelah ni ha, dia nak ajak kelua dating (he...tipu) dia ajak kelua beli hadiah kat pengantin jap...sebelum tu, aku nak bg tau1 rahsia...sebelum g majlis akad nikah tadi, kitorang singgah satu gerai pakaian ni, tetibe pakcik kain tu minta aku n en suami jadi model...tau tak utk apa??? material kain yg dia jual tu jenis 2 lapis ,ada manik2, ...ala yg mcm selalu org bertunang atau akad nikah pakai tu...lebih kurang cam aku pakai ari ni la


design baju pengantin td pun exactly cam baju aku


katanya, ada orang tak tau nak bt baju camni, mana dalam mana luarnya, so dia amik gambar baju kitorang nak jadikan contoh la...aku dan en suami dgn rela hati n bangga diri pun terima la offer pak cik tu...memposing kan diri...dah tu masa dok dlm kete br nak nyesal...takut pakcik tu mandram kitorang...baru tau takut...haisyyy...think +ve la sket...



('_')



ok la nak kelua dah...esok nak kena bgn awal...majlis kat sini awal pg ek...ketibaan tatamu pukul 9.00 pagi hokey.....daaa....



4 comments:

Lina Rahim said... BALAS

Glamernye blog Eka..tahniah

E K A said... BALAS

ala lina...org lain dah beribu riban dah...eka ni...baru 50...alahai...

Lina Rahim said... BALAS

50 berbanding belasan macam blog Lina memang tak tercapai la..hahaha

Traveler said... BALAS

jadi pengantin hari2 pon takpe kak eka,.ngeee,.