Wednesday, July 7, 2010

rahsia di sebalik ciuman


ya...mari bercium...cepat...ops...bunyik cam sx sket entry kali ni ye...harap maap entry kali ni khas utk org yg dah berkahwin je ae...yg masih bawah umo...sila2 ke entry seterusnya atau tekan butang pangkah kat atas tuh...nanti korang nak praktikkan pulak.jenuh nak cari mangsa2 nya....hehhehe ;) tp kalu just utk teori okay lah...jgn nak bt experiment pulak ae....tadi masa berblog walking...aku tertarik dgn 1 blog ni...credit to comel kerana mendedahkan segala fadilat bercium.aku dah minta izin nak cilok maklumat dia...


( *_____* )


baru arini aku tahu rahsia di sebalik ciuman...hohoho...seperti yg kita tahu, bercium tidak asing utk pasangan yg dah berkahwin...ya...saya mengaku...saya cium suami saya pada setiap hari...setiap hari sebelum ke sekolah + sebelum tido atau nak g mana2...bukan dgn en suami aje...dgn mama + abah pun sama...cuma bila dah jauh ni tak de la kiss gud nite tuk dorang tiap2 malam....saya suka cium...because...dats is the way to show my deep love



wif FIL


ahli perubatan mendapati bahwa berciuman baik untuk kesihatan.... jadi berciumlah anda sebelum anda diciumkan. bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga efektif melawan banyak penyakit antaranya...

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita. Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit ~ cium apa sebenarnya ni...errr...aku cium mama tak berdegup kencang pon...;)





 * Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru ~ hm...bagus nih...

 


* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi ~ ini je yg aku penah dengar sebelum ni





 * Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress. maknanya, Bercium = penghilang stress. Jadi, berciumlah dengan penuh keghairahan supaya boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan menurunkan hormon stress  ~wow...amazing...boley hilang stress, so jimat duit tayah g shopping n spa...



* Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini ~ arap2 umo aku leh extand lg 5 thn...hehehe...kalu dah tersurat dari NYA...







* Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri. ~memang pun...rasa cam dihargai + disayangi + dicintai...aisyh...macam2 la


 * Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan meningkatkan kadar metabolisme. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairah tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan. ~ kurus la den camni...tp bagus gak...tayah jogging segala bagai...malas ya amat kalu bab berjogging...ala tak semestinya jog kan. janji keluar peluh kalu pusing shopping complex pun ok kan...tu tiap2 ari dok turun naik makmal sains...pecah lemak2 yg ada ni ha




 * Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi yang menegang kerana ciuman yang bergairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah ~ boley awet muda ni...

 * Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut ~ maksudnya??? perut muncit ke hape ni...tak pahe...detail please


 


* Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangi sakit

 
 AWAS !!! CIUMAN yang 'HALAL' je yg akan dpt kebaikan
dan keberkatan.....




so para isteri jgn malu utk bercium suami anda...byk fadilatnya
~SELAMAT BERAMAL~








1 comments:

armouris said... BALAS

info tentang degupan jantung kencang di SIHAT SELALU - Degupan Jantung Kencang